[844-849] (?).
Charles le Chauve, renouvelant à la prière de Froysclus, abbé du monastère de Saint-André, dans le «pagus» d'Elne, un précepte accordé par Louis le Pieux à son prédécesseur Sisegutus, prend sous sa protection le monastère et toutes ses dépendances présentes et futures, quel que soit leur mode d'acquisition, garantit contre toute réclamation les opérations de vente ou d'échange dont les biens du monastère ont été ou pourront être l'objet entre l'abbé ou ses successeurs et des hommes libres, confirme au monastère le bénéfice de l'immunité, lui donne, à la demande du comte Suniaire (Suniarius), la vallée de Saint-Martin et un domaine auquel le roi a donné le nom de «Garrices» et lui accorde la liberté des élections abbatiales.
A. Original perdu.
a. Pierre de Marca, Marca hispanica, Appendix, col. 784, n° xxii, «circa an. 850. Ex archivo regio Carcassonensi».
b. Joseph Saenz de Aguirre, Collectio maxima conciliorum omnium Hispaniae, t. III (1694), p. 143, «ex archivo regio Carcassonensi», d'après a.
c. Recueil des historiens de la France, t. VIII, p. 515, n° cii, d'après a.
d. Histoire générale de Languedoc, éd. Privat, t. II, preuves, col. 284, n° 138, d'après a et b.
e. Ramon d'Abadal i de Vinyals, Catalunya carolingia, t. II, 1re partie (1926-1950), p. 270.
Indiqué : Bibliothèque nationale, Collection Doat, vol. 2, fol. 246, dans l'«Inventaire d'une partie des copies des titres choisis dans le Trésor des chartres de Sa Majesté de la cité de Carcassonne envoyées à Paris le 29e juillet 1668».
Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 232 (année 850).
Pierre de Marca et les autres éditeurs à sa suite ont daté ce diplôme des environs de l'année 850. Les seuls termes certains qu'on puisse lui assigner sont en réalité l'avènement de Charles le Chauve (20 juin 840) et le 23 février 869, date du second diplôme de Charles pour Saint-André de Sorède. La chronologie des comtes de Roussillon est trop incertaine pour qu'on puisse tirer une indication quelconque de la mention du comte Suniaire. Il est très probable néanmoins qu'il n'y a pas lieu de reculer l'expédition de ce diplôme au delà de la campagne marquée par le siège de Toulouse en 844. Il ne se concevrait guère d'autre part qu'un intervalle très court ait séparé l'expédition des deux diplômes. Le terme final que nous avons adopté est purement conjectural. Nous le proposons parce qu'il coïncide avec une campagne importante de Charles le Chauve dans le midi languedocien au cours de laquelle il s'occupa des affaires de plusieurs établissements de la région (Lot et Halphen, Le règne de Charles le Chauve, p. 204-207).
Il est possible que le texte de ce diplôme ait été remanié. Il ne reproduit pas les termes du diplôme de Louis le Pieux dont il renouvelle les dispositions et la rédaction en est indépendante.
Nous donnons ci-dessous le texte du premier éditeur, Pierre de Marca (a). Les variantes des autres éditions ne sont que des corrections.
In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Karolus gratia Dei rex. Si servorum Dei petitionibus quas nobis pro suis utilitatibus sive necessitatibus innotuerint benignum praebemus assensum, regiae celsitudinis operibus [consuescimus] ac per hoc facilius nos aeternae beatitudinis gloriam adepturos nullatenus dubitamus. Idcirco notum sit omnibus santae Dei Ecclesiae fidelibus et nostris, praesentibus atque futuris, quia religiosus vir Froysclus, abbas monasterii sancti Andreae constructi super fluvium Tacidum in pago siquidem Helenensi, ad nostram accedens magnitudinem ostendit magnitudini nostrae quandam praecepti auctoritatem a domno et genitore nostro augusto Ludovico praedecessori suo Siseguto abbati quondam factam atque donatam, in qua continebatur qualiter idem domnus ac genitor noster eundem abbatem memoratumque monasterium cum monachis suis aliisque rebus omnibus sub immunitatis suae tuitione defensionisque munimine clementer suscepit. Petiit itaque praefatus Froysclus abbas clementiam nostram ut, eandem genitoris nostri renovantes praeceptionem, similiter eum et monachos suos una cum monasterio et rebus omnibus sibi pertinentibus sub immunitatis nostrae defensione recipere dignaremur. Cujus precibus ob divinum amorem et honorem libenter aurem clementiae nostrae accommodantes, eam ad effectum nobis perducere libuit. Proinde hoc auctoritatis nostrae praeceptum eidem abbati suisque per tempora labentia successoribus fieri jussimus, per quod decernimus atque sancximus ut idem monasterium cum cellulis, terris, vineis, domibus, locis sibi ubique subjectis, cum terminis et laterationibus sive adjacentiis eorum ad se aspicientibus, seu cum agris, reliquis possessionibus vel etiam cum omnibus aprisionibus quas ex eremi vastitate traxerunt, simul cum iis deinceps quae proprii laboris sudore trahere et excolere ipsi successoresque eorum potuerint, pariter quoque cum illorum omnibusque concambiationibus et comparationibus, donationibus quorumcunque religiosorum [quas] Deum timentes et amantes homines de rebus suis condonarunt vel condonaverint, vel etiam cujuscunque causa speciei sit rationabilibus possessionibus, seu cum iis quas ex seculari habitu ad regulariam militiam clerici sive laici convertentes omnes illic donaverint vel donaverunt, dona videlicet, terras, vineas vel quicquid moderno tempore dando videtur, sub nostro mundeburdo permaneat. Praecipimus etiam ut commutationes et vinditiones quibuscunque liberis hominibus de rebus supradicti monasterii fecisse dinoscitur, aut deinceps facere ipse aut successores sui voluerint, ubicunque juste et rationabiliter factae sunt vel fuerint, quiete per hanc nostram auctoritatem possideant, neque ullam inlicitam contrarietatem aut injustam inquietudinem de eisdem rebus ullo unquam tempore patiantur, quin jure eas firmiter teneant atque possideant; et nullus judex publicus vel quislibet ex judiciaria potestate in ecclesias aut loca vel agros seu reliquas possessiones ejus et cellularum sibi subjectarum ad causas judiciario more audiendas, freda exigenda, vel paratas faciendas, aut mansiones vel rationes aut ullas redibitiones aut illicitas occasiones requirendas, aut fidejussores tollendos vel illorum homines distringendos, ingredi audeat, nec ea quae supra memorata sunt exigere praesumat; sed liceat saepe dicto abbati suisque successoribus absque cujusquam injusta inquietudine cum omnibus ad se, sicut diximus, pertinentibus quiete vivere et Domino deservire et pro nobis, conjuge proleque nostra seu stabilitate totius regni nostri una cum monachis inibi Domino militantibus divinam misericordiam jugiter exorare. Praeterea noverit cunctorum fidelium Dei nostrorumque industria quia, admonente Suniario dilecto nobis nostro comite, contulimus seu condonavimus supra taxato sancti Andreae monasterio, in supradicto videlicet [pago] vallem sancti Martini sitam, quantum ipse mons aqua vergit, necnon et quoddam villare quod dici constituimus Garrices cum terminis et adjacentiis suis, videlicet ut nostris futurisque temporibus ipsae res ejusdem monasterii rectorumque suorum et monachorum ibidem degentium proficiat utilitatibus stipendiisque in augmentum et animae nostrae prosit in emolumentum; et quandocunque divina vocatione memoratus abbas aut successores sui ab hac luce migraverint, quandiu inter se tales invenire poterint qui eos secundum regulam sancti Benedicti regere et gubernare valeant, licentiam habeant ex semetipsis abbates eligere qui eis, [sicut] diximus, merito [vit]e et sanctitatis prodesse possint. Et ut haec nostrae confirmationis auctoritas perpetuam obtineat firmitatem, manu propria subter firmavimus et anuli nostri impressione assignari jussimus.