[840, 20 juin – 843, août].
Charles le Chauve, à la demande de Jonas, évêque d'Orléans, confirme à l'église-Sainte-Croix d'Orléans l'ensemble de ses possessions et spécialement les «cellae», «villae» et serfs que lui avaient restitués, après destruction de ses chartes, Charlemagne, à l'instigation de la reine Hildegarde, et l'empereur Louis le Pieux, savoir les «cellae» de Saint-Euverte, de Saint-Avit et de Saint-Mesmin d'Orléans, le monastère de Saint-Mesmin [de Micy], les «cellae» de Saint-Pryvé, de Saint-Pierre de Thoury, de «Sanctus Saturninus», de Notre-Dame de Dry, de Saint-Liphard [de Meung], de Sainte-Croix de Jargeau, de Saint-Jean, de Saint-Marceau [d'Orléans], de Saint-Martin de Cravant, de Saint-Martin[-du-Mail] près du mur de la cité d'Orléans, de Saint-Laurent[-des-Orgerils], de Saint-Gervais [d'Orléans], de Saint-Sigismond, de Saint-Vincent[-des-Vignes], de Saint-Serge [d'Orléans], de Saint-Pierre-aux-Hommes, de Saint-Pierre-le-Puellier, de «Buccum monasterium», de Beauchamps, d'Escrennes, de Mareau et de «Prisciniacus»; les «villae» de Souvigny, de Pithiviers, de Bou, de Maray (?), de «Rociacus», de Saint-Nom, de «Castellanus», de Vieilles-Maisons, de «Liminiacus», de Nemours, de «Cacionus» et de Chambon.
A. Original perdu.
B. Copie de l'année 1667, par Baluze, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 78, fol. 16 (anc. p. 31), d'après le Cartularium vetus ecclesiae Aurelianensis, charte n° XXXIII.
C. Copie du xviiie s., par Polluche, Bibliothèque d'Orléans, ms. 552 (anc. 4333), p. 260, d'après le Livre rouge de l'église d'Orléans, fol. 2.
D. Extrait fait en 1683 (liste des églises seulement) par Dom Estiennot, Fragmentorum historiae tomus XVI, Bibliothèque nationale, ms. lat. nouv. acq. 2056 (anc. Bibliothèque de l'Arsenal, ms. 1008), p. 280, d'après le Livre rouge.
a. Recueil des historiens de la France, t. X, p. 556, note d, d'après D (fragments).
b. J. Thillier et E. Jarry, Cartulaire de Sainte-Croix d'Orléans, p. 63, n° xxxiii, d'après B.
Le terminus ad quem de l'expédition de ce diplôme est déterminé par la mort de l'évêque Jonas qui occupait le siège d'Orléans depuis 818 (L. Duchesne, Fastes épiscopaux de l'ancienne Gaule, t. II, p. 459). Son successeur, Agius, fut consacré évêque en 843 par son métropolitain l'archevêque de Sens (Boretius et Krause, Capitularia, t. II, p. 385). La souscription d'Agius figure déjà au bas du diplôme synodal délivré par l'assemblée de Germigny qui aurait eu lieu en septembre ou en octobre 843 (Lot et Halphen, Le règne de Charles le Chauve, p. 85 et n. 4). Si cette date est exacte, Jonas est mort au plus tard en août 843. Il est possible et même vraisemblable que l'acte ait été expédié lors du passage de Charles le Chauve à Orléans en décembre 840 (Nithard, II, 5; éd. Lauer, p. 50-51). — Les diplômes de Charlemagne et de Louis le Pieux ici visés sont perdus. En effet, il ne peut s'agir du diplôme de confirmation d'immunité délivré par Louis le Pieux le 11 septembre 814 (Böhmer-Mühlbacher, Die Regestem, n° 541 [522]). Tel quel, le diplôme de Charles le Chauve doit être utilisé avec précaution. Charlemagne y est qualifié d'atavus de Charles, Louis le Pieux de nobilissimus, le nom de l'évêque Jonas n'est pas précédé des épithètes honorifiques habituelles, la notification faite aux successeurs est exceptionnelle (cf. cependant le n° 143), mais surtout l'énumération en deux séries parallèles des cellae rattachées à l'episcopium et des villae fait mauvaise impression.
Texte établi d'après BCD.
In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Karolus gratia Dei rex. Si petitionibus sacerdotum pro quibuslibet ecclesiasticis necessitatibus aures nostras pulsantium libenter annuimus et eas cum Dei auxilio ad effectum perducimus, id nobis ad aeternae remunerationis praemia capessenda profuturum liquido credimus. Igitur notum esse volumus sagacitati fidelium nostrorum, praesentium videlicet et futurorum, necnon successorum nostrorum quia adiens serenitatem nostram Jonas, Aurelianorum episcopus, innotuit nobis qualiter olim, peccatis praepedientibus, domus Dei quae in eadem urbe in honore sanctae et vivificae Crucis Deo est dicata, ubi manus Domini apparuit, adeo humiliata et rebus sit exinanita ut et thesaurus ipsius ecclesiae a christianissimis principibus Deo oblatus et quaedam instrumenta cartarum, per quae res et mancipia eidem ecclesiae fuerint delegatae, diversorum casuum eventibus magna ex parte deperierint necnon, paupertatis causa praepediente, divini cultus officium miserabiliter fuerit destitutum et in eadem miserabili collapsione, imo destitutione, tamdiu ipsa perstiterit domus donec, inspirante Deo, domnus attavus noster bonae memoriae Karolus sive etiam genitor noster sanctae memoriae Ludovicus, nobilissimus orthodoxus imperator, cellas quasdam juris ejusdem episcopii cum rebus aliis, per intercessionem piae recordationis aviae nostrae Hildegardis reginae, eidem reddiderit ecclesiae, quibus ipse sanctus amminiculatus locus libere atque inexcusabiliter divinae nunc famulatur potentiae. Postulavit itaque nobis ut de eisdem cellis et rebus, sive quas memoratus avus noster sive genitor noster eidem reddiderunt ecclesiae, necnon et de his quas ante ipsam redditionem jure et legaliter memorata tenebat et possidebat ecclesia, nostrae auctoritatis praeceptum circa ipsum sanctum locum firmitatis gratia fieri decerneremus, per quod firmius et securius praedictas res modernis futuris que temporibus ipsa teneat et possideat atque defendat ecclesia. Cujus petitioni, ob amorem Dei et reverentiam ipsius sancti loci, libenter annuimus et hoc praeceptum auctoritatis nostrae circa ipsum sanctum locum fieri censuimus, per quod jubemus eas cellas et res et mancipia cum omnibus ad se pertinentibus vel aspicientibus, quae moderno tempore juste et legaliter ipsa tenet ecclesia, sive eas quas idem avus noster et genitor noster eidem reddiderunt ecclesiae, necnon et ea quae antea in jure ipsius episcopii consistebant, firmiter atque inviolabiliter per hanc nostram auctoritatem ipsa teneat atque defendat ecclesia. Hae sunt autem cellae et res quas idem avus noster et genitor noster postea eidem reddidit ecclesiae: cellam sancti Evurcii, sancti Aviti, sancti Maximini, item monasterium sancti Maximini non procul ab eadem urbe consistens, ubi a militibus Christi modo sub sancto et religioso vivitur ordine, sancti Privati, sancti Petri Tauriacensis, sancti Saturnini, sanctae Mariae Draviacensis, sancti Liphardi, sanctae Crucis Gargogilensis, sancti Johannis, sancti Marcelli, sancti Martini Cervensis, item sancti Martini quae est prope murum ipsius civitatis, sancti Laurentii, sancti Gervasii, Puteum sancti Sigismundi, sancti Vincentii, sancti Sergii, sancti Petri virorum, sancti Petri puellarum, Buccum monasterium, Bellum Campum, Screonas, Marogilum, Prisciniacum. Sunt etiam hae villae: Silviniacus, Pedeverius, Bulsus, Maciacus, Rociacus, Cennonus, Castellanus, Vetus Mansiones, Liminiacus, Nemausus, Cacionus, quam genitor noster eidem reddidit ecclesiae ad eandem Nemausum pertinentem, necnon et Cambonus, quam donnus attavus noster bonae memoriae Karolus reddidit. Memoratas igitur cellas et villas cum rebus et mancipiis ad se pertinentibus, quas modo jure et legaliter memorata tenet ecclesia, per hanc nostram auctoritatem eidem confirmavimus ecclesiae. Praecipientes ergo jubemus ut nullus ex fidelibus nostris aut judex publicus aut etiam quaelibet emissa vel subrogata persona aliquam inquietudinem aut injustam contrarietatem de praedictis cellis et rebus et mancipiis, necnon et de his quae sive a nobis sive a successoribus nostris vel a reliquis Deum timentibus eidem ecclesiae divina pietas deinceps augeri voluerit, nostris futurisque temporibus memoratae ecclesiae facere praesumat, sed sub hoc nostrae confirmationis et tuitionis praecepto et ejusdem episcopii omni tempore in nostra helemosina jure possideri et legaliter tueri valeant, ita videlicet ut quicquid rectores et ministri ipsius ecclesiae pro oportunitate et utilitate de eisdem rebus facere voluerint, libero in omnibus perfruantur arbitrio faciendi, quatinus pontifices ipsius sedis cum grege sibi commisso pro incolumitate nostra et stabilitate regni nobis a Deo collati suaque gratissima miseratione per immensum conservandi jugiter Domini implorent misericordiam. Et ut haec auctoritas per curricula annorum inviolabilem atque inconvulsam obtineat firmitatem, manu propria subter eam firmavimus et anuli nostri impressione signari jussimus.