843, 14 octobre. — Chazé-sur-Argoe.

Charles le Chauve, à la requête des évêques réunis en assemblée à Germigny, ratifie le diplôme synodal décrétant que la communauté transférée sous la conduite de l'abbé Heriricus par Louis le Pieux de Saint-Mesmin de Micy au lieu dit «Curbionis», en Dreugesin, où elle a relevé l'ancien monastère fondé en ce lieu en l'honneur de saint Martin et où est honoré le corps de saint Lomer, conserverait tout ce que Louis le Pieux et lui-même lui avaient accordé, que ses biens ne pourraient être affectés qu'au service de Dieu et qu'elle jouirait de la liberté des élections abbatiales selon la règle de saint Benoît.

Référence : Arthur Giry, Maurice Prou, Georges Tessier et Ferdinand Lot (éd.), Recueil des actes de Charles II le Chauve, roi de France (840-860), Vol. 1, Paris, 1943, no27.

A. Original perdu.

B. Copie de l'année 1646, par Dom Noël Mars, dans l'Histoire du royal monastère de S. Lomer de Blois, Bibliothèque de la ville de Blois, ms. 52, fol. 23.

C. Copie du xviie s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 12678 (Monasticon Benedictinum, t. XXI), fol. 62, d'après B, mais avec des corrections.

D. Copie du xviie s., par Dom Mabillon ou Dom Michel Germain, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 9, fol. 69 v°, d'après la copie C amendée.

a. Mabillon, Acta sanctorum ordinis sancti Benedicti, saeculum quartum, pars 2a (t. VI), p. 251, d'après D.

b. Recueil des historiens de la France, t. VIII, p. 445, n° xxiii, d'après a.

c. Dom Noël Mars, Histoire du royal monastère de S. Lomer de Blois, édition A. Dupré, p. 78, d'après B.

d. F. Lot, Sur l'authenticité d'un diplôme de Charles le Chauve en faveur de Moutiers-Saint-Lomer, du 14 octobre 843 (Mélanges carolingiens, IX) dans Le Moyen Age, 2e série, t. XII (t. XXI de la collection) 1908, p. 270, d'après CDa.

Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 209.

Indiqué : Böhmer, Regesta, n° 1545.

Indiqué : Lot et Halphen, Le règne de Charles le Chauve, p. 87, n. 1 et 2.

A lire ce diplôme, on serait tenté à première vue de le classer parmi les actes suspects, sinon entièrement faux. Des constations positives renforcent l'impression d'ensemble. La notification est adressée aux successeurs du roi. Le long historique que contient l'exposé est insolite. L'allusion au précepte de Louis le Pieux, lequel n'a pas été conservé: «Hoc igitur praeceptum de ipsa cellula dedit quod qui legerit patenter agnoscet...» n'est pas conforme au style diplomatique. La date de lieu, Carisiaco, à Quierzy, ne convient pas à l'itinéraire connu du roi qui, après avoir quitté cette localité où il se trouvait encore le 30 août, gagna l'Orléanais. Charles y avait convoqué à Germigny-les-Prés une assemblée où fut élaboré le diplôme synodal édité par Mabillon, Acta sanctorum..., saeculum quartum, pars 2a (t. VI), p. 249, confirmé par le présent acte. En octobre, le souverain est à Loiré, en Anjou (Capitularia, éd. Krause, t. II, p. 402), se dirigeant vers la Bretagne. La souscription de Louis le Germanique est un fait unique. F. Lot (mémoire cité sous la lettre d) a défendu la thèse de l'authenticité. La leçon Carisiaco serait une faute de lecture pour Cattiaco. Ainsi s'expliquerait l'addition villa sancti Salvatoris. Cattiacus, Chazé-sur-Argoe, à une lieue à l'est de Loiré, était une villa de l'abbaye de Prüm dédiée au Saint Sauveur. Les anomalies de style? L'acte synodal qu'il s'agissait de confirmer, que le notaire avait sous les yeux (Vorurkunde) et dont il a reproduit textuellement certaines parties, suffirait à en rendre raison. La souscription de Louis le Germanique aurait été apposée à l'automne de 858, lorsque le souverain cherchant à détrôner Charles le Chauve s'avança jusqu'à Orléans où «il reçut le serment de ses partisans, Aquitains, Neustriens, Bretons..... Une petite remarque vient encore à l'appui de l'authenticité de l'acte. On y trouve l'assertion que Charles a passé par le monastère après la mort de son père, avant le traité de Verdun. Cette assertion trouve sa confirmation dans une ligne de Nithard.... Cet historien rapporte que Charles, battant en retraite devant Lothaire, se retira dans le Perche, à une date que l'on doit placer en décembre 841 (voir plus haut le n° 6). Le monasterium Curbionis était bien situé dans le Perche..... Un faussaire n'eût pu inventer cette coïncidence dans l'exposé.» (Lot, mém. cité, p. 268). Ajoutons que le chiffre de l'indiction convient aux derniers mois de l'année 843. si l'on a employé le style indictionnel du 1er septembre. — Tout en admettant les conclusions de F. Lot quant au fond, nous sommes convaincu que le texte a été remanié en même temps que celui du n° 21. On remarquera la coïncidence de la notification dans les deux diplômes. Les parties imprimées en petit texte sont empruntées au diplôme synodal.


Texte établi d'après B avec indication des principales variantes de C et de D.

In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Carolus Dei gratia rex. Si enim quod ad servorum Dei quietem pertinet devota sollicitudine et regali providentia procuramus, ad emolumentum animae nostrae vel ad aeternam beatitudinem capescendam hoc procul dubio pertinere confidimus. Idcirco notum sit omnibus fidelibus sanctae Dei Ecclesiae et nostris, praesentibus scilicet et futuris, atque Domino dispensante, successoribus nostris quia bonae memoriae genitor noster serenissimus augustus Heriricum venerabilem abbatem et coetum monachorum cui ipse praeerat transtulit a loco Miciacensi posito in pago Aurelianensi, ubi beatus Maximinus confessor Christi quiescit, in locum qui dicitur Curbionis situm in pago Dorcassino in dioecesi Carnotensi super rivulum Sunmam ubi quidem olim norma monastica claruit sed..... rectorum studiis ordo pariter et status deperiit. Hoc igitur praeceptum de ipsa cellula dedit quod qui legerit patenter agnoscet quod ob antiquam familiaritatem et sanctitatis famam et quia non parvum ei solatium ad alios informandos praebuerant tanto eos beneficio accumulaverit. Quem locum cum ingressi essent, adjuvante eos piissimo genitore nostro, a fundamentis monasterium condiderunt in honore tamen magni confessoris Martini pontificis, sicut et ex antiquo erat, ubi totum corpus militis Dei Launomari competenti honore frequentatur. Ad augmentum itaque devotionis suae res alias imperiali auctoritate superaddidit et ex saecularibus negotiis removit ut ipsi et posteri eorum quiete et libere in perpetuum Domino deservire possent. Nos denique, vivente adhuc genitore nostro pervidentes affectum clementiae ejus erga praedictum abbatem ejusque congregationem, ac post illius obitum iter facientes per memoratum locum..... famulatum simulque in loci ejusdem structura labore construxissemus, amore Dei capti, concessimus ibidem Christo militantibus omnia quae genitor noster eis contradidit et confirmavit, alia etiam largitatis nostrae munera superaddidimus. Deinde vero post pacem atque paterni imperii divisionem cum fratribus nostris, Chlotario scilicet et Hludovico regibus, miserante Domino celebratam, congregari jussimus Galliarum populos qui in partem nostram venerant in territorio Aurelianensi, in loco qui Germiniacus dicitur, cum sacris pontificibus et regni nostri principibus, ut communi tractatu ea [quae] in quibuslibet ordinibus Ecclesiae minus utiliter constare videbantur ob injuriam negligentium aut propter civilis belli transactam violentiam, juvante Christo, in melius reformaremus et quae hactenus bene constiterant regali providentia honorificentius amplecteremur et firmius roborari studeremus. Dum ergo talibus invigilamus et sancta genitoris nostri studia diligimus atque pietatis ejus opera jugiter firma permanere optamus, sollicite nobis requirentibus qualiter commissos nobis a Deo populos congrue ac decenter pro regimine gubernaremus, inter coetera suggesserunt largitati nostrae venerandi pontifices ut quoddam privilegium supra memorato coenobio, ubi scilicet confessor Christi Launomarus cum honore debito requiescit, ubi etiam praefatus abbas Heriricus praesidet, concedere dignaremur quod episcopi facerent et sua subscriptione roborarent, sanctorum Patrum exempla sequentes, hoc inibi statuentes quatenus ea quae genitor noster Christi monasterio contulit et imperiali anulo adsignavit vel post ejus decessum nos illi tribuimus nostroque sigillo roboravimus in posterum conservata remaneant, possessiones quoque quas juste nunc obtinent aut in futurum perceperint ex donatione fidelium, ad solius Dei servitium eis habere liceat et abbatem jugiter ex seipsis habeant secundum regulam sancti Benedicti, id est ut talis ex his qui inter eos adsunt, si fieri potest, ab omnibus concorditer eligatur qui sit idoneus ad illud officium peragendum; in ipsa vero electione si diversa senserint, ejus partis sententia quamvis minoris eligatur quae saniori consilio meliora providerit et inibi confirmetur. Itaque bonam petitionem illorum complere dignum duximus et quaecumque sacri antistites in eodem privilegio constituerunt et subscripserunt consentimus et confirmamus. Et ut haec auctoritas largitionis nostrae firmior habeatur et per futura tempora melius conservetur, manu propria eam subter firmavimus et anuli nostri impressione adsignari jussimus.

Signum (Monogramma) Karoli gloriosissimi regis.

Jonas notarius ad vicem Ludovici recognovi et subscripsi.

Hoc praeceptum (Monogramma) fratris mei Karoli ego Hludovicus rex..... subscripsi.

Data secundo idus octobris anno quarto, indictione septima, regnante Karolo gloriosissimo rege. Actum Carisiaco villa sancti Salvatoris. In Dei nomine feliciter.


Localisation de l'acte

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