[845, 18 janvier – 865, 23 octobre].

Charles le Chauve, renouvelant à la prière de Stodilon (Stodilus, alias Stodilo), évêque de Limoges, un précepte de Louis le Pieux portant confirmation de l'immunité accordée par ses prédécesseurs à l'église Saint-Étienne de Limoges, fait expédier à son tour en faveur de la dite église le présent précepte d'immunité et de protection.

Référence : Arthur Giry, Maurice Prou, Georges Tessier et Ferdinand Lot (éd.), Recueil des actes de Charles II le Chauve, roi de France (840-877), Vol. 2, Paris, 1955, no285.

A. Original perdu.

B. Copie du xviiie s., par Dom Col, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 1, fol. 185, «ex chartul. eccles. Lemov., fol. 47, dipl. 83», sous le titre: «Exemplar beati Stephani emunitatis datae a Karolo glorioso rege», d'après le cartulaire coté + de l'église Saint-Étienne de Limoges, achevé vers 1130 et aujourd'hui perdu.

C. Copie du xviie s., par André Du Chesne, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 41, fol. 87, «ex chartulario S. Stephani Lemovic.», sous le même titre et d'après la même source que B.

D. Copie du xviie s., Bibliothèque nationale, ms. fr. nouv. acq. 7433 (Collection Decamps, vol. 103), fol. 71, «ex chartulario ecclesiae Lemovicensis», d'après la même source que les copies précédentes.

E. Copie partielle du xviie s., par Dom Estiennot. Bibliothèque nationale, ms. lat. 12764 (Fragmenta historiae Aquitanicae, t. II), p. 94, «e ms. cod. Lemov. et musaeo V.C. Joannis Colin», sous le même titre et d'après la même source que les copies précédentes.

F. Copie du xviiie s., dans un ms. de l'abbé Nadaud, Mémoires pour servir à l'histoire du diocèse de Limoges, t. II, Archives de la Haute-Vienne, d'après la même source que les copies précédentes.

G. Copie de l'année 1769, par Dom Col, dans son Recueil des archives de la province du Limousin, t. I, Bibliothèque nationale, ms. lat. 9193, p. 203 (195), n° 158, d'après B.

Indiqué : J. de Font-Réaulx, Cartulaire du chapitre de Saint-Étienne de Limoges, p. 105, n° xc (83).

Nous n'insérons ce diplôme parmi les actes sincères qu'avec une certaine hésitation. Il ne fait que reproduire un diplôme de Louis le Pieux du 16 juillet 817 (Böhmer-Mühlbacher, Die Regesten, n° 652, anc. 638; publié dans le Recueil des historiens de la France, t. VI, p. 502, n° lxvii). Les formules de la chancellerie de Louis ont été conservées telles quelles. Seuls les noms propres ont été changés. Ce diplôme fait double emploi avec celui du 25 novembre 849 (n° 121). La forme du monogramme reproduit dans plusieurs copies est insolite. La figure est bâtie sur les lettres R et K, les deux branches du K déterminant trois angles dans lesquels sont insérées respectivement les lettres O, LUS, A. — Les dates extrêmes assignées à l'acte sont celles de l'épiscopat de Stodilon telles que J. de Font-Réaulx les a déterminées, ouvr. cité, p. 199.

En ce qui concerne la tradition et l'établissement du texte, nous renvoyons à la note qui précède le n° 121. Les parties imprimées en petit texte reproduisent le diplôme de Louis le Pieux signalé ci-dessus.


Texte établi d'après les copies B à F.

In nomine Domini Dei et Salvatoris nostri Jesu Christi. Karolus divina ordinante providentia rex. Si liberalitatis nostrae munerae locis Deo dicatis quiddam conferimus beneficii et necessitates ecclesiasticas ad peticiones sacerdotum nostro relevamus juvamine atque regali tuemur munimine, id nobis et ad mortalem vitam temporaliter transigendam et ad eternam feliciter obtinendam profuturum liquido credimus. Noverit interea sagacitas seu utilitas omnium fidelium nostrorum, tam praesentium quam et futurorum, quia vir venerabilis Stodilus, Lemovicae urbis praesul, obtulit obtutibus nostris auctoritatem immunitatis domni et genitoris nostri bonae memoriae Hludovici, magni imperatoris, in qua erat insertum quod non solum idem genitor noster, verum etiam praedecessores ejus, reges videlicet Francorum, sedem ejusdem urbis quae est constructa in honore sancti Stephani martyris vel ceterorum sanctorum, cui auctore Deo ipse episcopus praeest, sub suo nomine et defensione cum monasteriis, cellulis, vicis sibi subjectis et rebus vel hominibus ad se aspicientibus vel pertinentibus consistere fecerat et eorum immunitatum auctoritatibus hactenus ab inquietudine judiciariae potestatis eadem munita atque defensa fuisset aecclesia. Sed pro rei firmitate postulavit nobis praefatus Stodilus episcopus ut, paternum seu praedecessorum nostrorum regum morem sequentes, hujuscemodi nostrae immunitatis praeceptum ob amorem Dei et reverentiam ipsius sancti erga ipsam aecclesiam fieri censeremus. Cujus peticioni libenter adsensum praebuimus et hoc nostrae auctoritatis praeceptum erga ipsam aecclesiam immunitatis atque tuicionis gratia pro divini cultus amore et animae nostrae remedio fieri decrevimus, per quod praecipimus atque jubemus ut nullus judex publicus vel quislibet ex judiciaria potestate in ecclesias aut loca vel agros seu reliquas possessiones quas moderno tempore in quibuslibet pagis vel territoriis infra dicionem regni nostri juste et legaliter memorata tenet vel possidet aecclesia vel ea que deinceps in jure ipsius aecclesiae voluerit divina pietas augeri, ad causas audiendas vel freda exigenda, aut mansiones vel paratas faciendas, aut fidejussores tollendos aut homines ipsius aecclesiae distringendos, nec ullas redibiciones aut illicitas occasiones requirendas, nostris nec futuris temporibus ingredi audeat, nec ea quae supra memorata sunt poenitus exigere presumat, sed liceat memorato praesuli suisque successoribus res praedictae aecclesiae cum omnibus sibi subjectis et rebus vel hominibus ad se aspicientibus vel pertinentibus sub tuicionis atque immunitatis nostrae defensione, remota totius judiciariae potestatis inquietudine, quiaeto ordine possidere et nostro fideliter parere imperio atque pro incolumitate nostra, conjugis ac prolis seu etiam totius regni a Deo nobis concessi et ejus clementissima miseratione per immensum conservandi una cum clero et populo sibi subjecto Dei immensam clemenciam jugiter exorare; et quicquid de praefatae rebus aecclesiae jus fisci exigere poterat in integrum eidem concessimus aecclesiae, scilicet ut perpetuo tempore ei ad peragendum Dei servitium augmentum et supplementum fiat. Hanc itaque auctoritatem, ut pleniorem in Dei nomine obtineat vigorem et a fidelibus sanctae Dei Aecclesiae et nostris verius credatur et diligencius conservetur, eam manu propria subter firmavimus et anuli nostri impraessione signari jussimus.

Signum (Monogramma) serenissimi regis Karoli.