[840, 20 juin – 875, 25 décembre].
Charles le Chauve, renouvelant un précepte de Louis le Pieux à la prière d'Ana, abbé de Saint-Hilaire en Carcassès sur le Lauquet, met sous la protection royale et celle de l'immunité le monastère et ses biens, savoir les «cellulae» de «Garelianus» et de Saint-Martin avec le domaine de Buc (?) (Buxolus), deux moulins à Limoux, en Razès, et deux autres moulins à Saint-André (?) (in villa Rescemiri), sur l'Aude, la «villa» de Salles et les deux domaines d'Ichart et d'«Irulia», trois «cellae» en Roussillon, l'une dite Nédoulières, sur le Tech, où se trouve une église sous le vocable de saint Étienne, la seconde, «in monte Furcato», où se trouve une église sous le vocable de saint Martin et la troisième dans les Monts Albères au lieu appelé «Valle Vitraria», où se trouve une église également sous le vocable de saint Martin, avec le domaine dit «Ad casa Sationi», <enfin deux moulins sur l'Aude sur le territoire de Pomas (?) (in terminio de villa Cerin tiano),> renonce en faveur du monastère au produit des droits fiscaux, confirme la donation d'une basilique dédiée à saint Adrien avec les deux moulins en dépendant et attenant aux «villae» de Preixan et de «Rusiacus», donation faite à Saint-Hilaire par le prêtre Autarius qui avait lui-même reçu le tout du roi Pépin [d'Aquitaine], enfin accorde aux moines la liberté des élections abbatiales.
A. Original perdu.
B. Copie de l'année 1668, par Gratian Capot, exécutée «sur une copie escrite en parchemin trouvée aux archives de l'abbaye de Saint-Hilaire», Bibliothèque nationale, Collection Doat, vol. 71, fol. 337, d'après un vidimus du 12 octobre 1300 intitulé au nom de l'official de Carcassonne d'une copie authentiquée le 2 août 1240 ou le 5 août 1245 par le sceau de l'évêque de Carcassonne.
C. Copie de la fin du xviie s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 11897 (Anecdota, t. XII), fol. 108, d'après a.
a. Baluze, Capitularia regum Francorum, édition de 1677, t. II, col. 1462, n° lxxv, «ex archivo S. Hilarii».
b. Gallia christiana, t. VI, instrumenta, col. 416, n° vi, «circa 855».
c. Recueil des historiens de la France, t. VIII, p. 535, n° cxxvi, «circa an. 854», d'après a.
d. Histoire générale de Languedoc, éd. Privat, t. II, preuves, p. 255, n° 124, d'après c.
Indiqué : Georgisch, Regesta, t. I, col. 147.
Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 241 (année 854).
Le diplôme de Louis le Pieux renouvelé par Charles le Chauve (Böhmer-Mühlbacher, Die Regesten, n° 563 (544); publié dans le Recueil des historiens de la France, t. VI, p. 500, n° lxiv) et dont les passages imprimés ci-dessous en petit texte reproduisent les dispositions n'est pas daté. La-confirmation de Charles le Chauve accordée peut-être en 844, pendant le siège de Toulouse (voir la note critique du diplôme précédent), est beaucoup plus étendue que le diplôme de son père, beaucoup plus étendue aussi que la confirmation de Pépin Ier (Levillain, Recueil des actes de Pépin Ier et de Pépin II, p. 47, n° XIV). Il est étrange qu'ayant sous les yeux d'aussi bon modèles, le rédacteur ne les ait pas suivis plus fidèlement, qu'il ait modifié, par exemple, la formule d'introduction du dispositif, d'un usage général dans les diplômes de mainbour-immunité et qu'il n'ait pas écrit en s'inspirant des diplômes de Louis et de Pépin: «Cujus petitionibus libenter (plutôt que clementer) annuimus et hoc excellentiae nostrae praeceptum immunitatis atque tuitionis gratia fieri jussimus...». On se demande devant l'inexpérience du style diplomatique que trahit parfois la rédaction si le texte primitif n'a pas été plus sérieusement interpolé que par l'addition du mot Francorum dans la suscription. S'il ne s'agit pas d'une simple interversion, l'interpolation est certaine pour les deux moulins sur l'Aude dont la mention est si gauchement introduite après la clause de renonciation aux droits du fisc. Un remaniement est possible, sinon probable, pour la confirmation de la donation du prêtre Autarius. Le texte, grammaticalement obscur, suggère qu'Autarius aurait opéré la tradition de la basilique qui lui appartenait, ou tout au moins confirmé sa donation, par la remise d'une «carta traditionis» intitulée à son nom, et aussi du précepte perdu par lequel Pépin l'aurait gratifié et qui constituait son titre de propriété. Après avoir gauchement décrit cette procédure, le rédacteur revient en arrière et signale que deux moulins dépendent de l'église donnée par Autarius. Les moines de Saint-Hilaire tenaient beaucoup, on le voit, à leurs moulins et c'est peut-être cette sollicitude qui les a déterminés à remanier le texte originel du diplôme. S'il n'y a pas lieu de rejeter le texte actuel dans son ensemble, il conviendra de l'utiliser avec une certaine prudence. — La tradition est indirecte et peu sûre. Il est probable que Baluze s'est servi pour son édition de la même copie que Gratian Capot (B), mais il en a copieusement corrigé le texte.
Texte établi d'après B a b.
In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Karolus Dei gratia <Francorum> rex. Quicquid enim ob amorem divinae reverentiae operibus justis implere satagimus, ad aeternae beatitudinis gloriam capessendam profuturum nobis omnino non dubitamus, quin etiam ad regni nostri diuturnum felicemque statum pertinere procul dubio credimus. Idcirco cognoscat sagacitas seu utilitas omnium fidelium nostrorum, tam praesentium quam et futurorum, qualiter religiosus Ana, abba ex monasterio sancti Hilarii, quod est situm in pago Carcassonense super rivum Leuco, constructum scilicet in honore sancti Saturnini martyris, ubi etiam praedictus sanctus Hilarius confessor corpore requiescit, ad nostram accedens clementiam obtulit mansuetudini nostrae quandam auctoritatem sanctae memoriae domni et genitoris nostri augusti Ludovici in qua continetur qualiter idem domnus et genitor noster praedecessores suos praedictumque monasterium cum omnibus rebus sibi juste legaliterque pertinentibus sub defensionis suae tuitione immunitatisque munimine receperit. Petiit etiam idem venerabilis Ana abba magnitudinem nostram ut eamdem auctoritatem genitoris nostri renovare et ipsum memoratumque monasterium sibi commissum, cum cellulis sibi subjectis quae nuncupantur Garelianus et alia quae nuncupatur sancti Martini cum villare infra ipso terminos qui vocatur Buxolus, et molendinos duos qui siti esse noscuntur in pago Redense in villa quae dicitur Limosus, et alios duos molendinos in villa quae dicitur Rescemiri super fluvium Atacis, quam propriis manibus memoratus abba et monachi sibi commissi construxerunt, seu et villam juxta ipsum monasterium quae vocatur Salas ubi est ecclesia constructa in honore sanctae Mariae semper virginis, et alios duos villares qui vocantur Issart et Trulia qui sunt in fines de ipso memorato monasterio cum terminis et appendiciis suis, quam hactenus supradictus domnus et genitor noster augustus Ludovicus praedicto monasterio per auctoritatem suam praefinivit, concessit atque delegavit, vel etiam omnibus rebus et omnibus eidem loco appendentibus sub nostra similiter defensione ac immunitatis tuitione recipere dignaremur, et in pago Russilionense cellas tres, una quae vocatur Nitolarias super flumen quod dicitur Thetus, ubi est ecclesia constructa in honore sancti Stephani, et alia est in monte Furcato, ubi est ecclesia constructa in honore sancti Martini, et tertia est in monte Albaria in loco qui vocatur Valle Vitraria, ubi est ecclesia constructa in honore sancti Martini cum ipso villare qui dicitur Ad Casa Sationi cum terminis vel adjacentiis illorum. Cujus petitionibus clementer annuimus. Cui etiam hoc excellentiae nostrae praeceptum fieri jussimus, per quod praecipimus atque jubemus ut nullus judex publicus vel quislibet ex judiciaria potestate in ecclesias aut loca vel agros seu reliquas possessiones praedicti monasterii quas moderno tempore juste et rationabiliter possidet, vel quae etiam deinceps in fine ipsius sancti loci voluerit divina pietas augeri, ad causas audiendas vel freda exigenda, aut mansiones vel paratas faciendas, aut fidejussores tollendos aut homines ipsius monasterii tam ingenuos quam et servos super terram ipsius commanentes injuste distringendos, nec ullas redhibitiones aut illicitas occasiones requirendas, nostris et futuris temporibus ingredi audeat, vel ea quae supra memorata sunt penitus exigere praesumat; et quicquid de rebus praefati monasterii fiscus sperare poterat, totum nos pro aeterna remuneratione praefato monasterio concedimus ut in alimonia pauperum et stipendia monachorum ibidem Deo famulantium perpetuo proficiat in augmentum, <vel ipsos molendinos duos qui sunt in fluvio Atace in terminio de villa Cerintiano>. Praeterea neminem Dei nostrorumque fidelium industriam latere volumus quia saepe dictus abba nostrae suggessit praecellentiae qualiter quidam sacerdos cui nomen Autarius basilicam in pago Carcassonense sitam sub honore scilicet sancti Adriani cum omnibus illi pertinentibus rebus praenominato suo monasterio contulerit seu donaverit atque per cartam traditionis legaliter firmaverit, sive per praeceptum per quod eandem basilicam gloriosus quondam rex Pippinus largitus fuit eidem Autario sacerdoti, sicut supra taxatum est, plenissime memorato loco donando contradidit, quae quidem ecclesia duos habet molendinos qui attinguntur terminis duarum villarum quae dicuntur Prexianus et Rusiacus. Nostram itaque frequenter Ana abba petiit pietatem ut ob nostrae mercedis augmentum supradicto sacerdoti Autario factam donationem plenius confirmare dignaremur per hanc eandem excellentiae nostrae auctoritatem. Cujus precibus annuentes constituendo sancimus ut, sicut ab eodem Autario sacerdote praememorata basilica cum appendiciis praemisso monasterio est tradita seu delegata, sic per hanc nostram auctoritatem integerrime perpetuis temporibus in potestate seu dominatione praenotati monasterii rectorumque ejus consistat et absque alicujus contradictione vel minoratione omni tempore in utilitatibus ipsius sancti loci permaneat. Et quandoquidem divina vocatione supradictus abba vel successores ejus de hac luce migraverint, quandiu ipsi monachi inter se tales invenire potuerint qui ipsam congregationem secundum regulam sancti Benedicti regere valeant, per hanc nostram auctoritatem et consensum licentiam habeant eligendi abbates, quatinus ipsos monachos qui ibidem Deo famulantur pro nobis et conjuge atque stabilitate totius regni nostri Domini immensam clementiam jugiter exorare delectet. Et ut haec auctoritas nostris futurisque temporibus Domino protegente inconvulsa valeat manere, manu propria subter firmavimus et anuli nostri impressione signari jussimus.