844, 20 mai. — Saint-Sernin de Toulouse.

Charles le Chauve, renouvelant un précepte de Louis le Pieux, met sous la protection royale et celle de l'immunité le monastère de Saint-Laurent en Narbonnais [Saint-Laurent-de-la-Cabrerisse], situé sur la Nielle, avec la «cella» de [Saint-Martin-de-] Cauchène située sur la mer, les biens revendiqués jadis par l'abbé David contre Trasoarius et Theoderedus et énumérés dans un jugement rendu par des «missi» impériaux, la «cella» neuve dédiée à Notre-Dame, dans le Carcassès, telle qu'elle est décrite dans un précepte de Pépin [Ier d'Aquitaine] et le port [de Saint-Martin-de-Cauchène], concède aux hommes libres habitant sur le territoire du monastère la possession paisible des terres défrichées par eux, à charge d'un service convenable, confirme d'avance les ventes que les dits hommes libres feront au monastère ou les échanges qu'ils concluront avec lui et accorde à la communauté la liberté des élections abbatiales.

Référence : Arthur Giry, Maurice Prou, Georges Tessier et Ferdinand Lot (éd.), Recueil des actes de Charles II le Chauve, roi de France (840-860), Vol. 1, Paris, 1943, no41.

A. Original. Parchemin autrefois scellé. Hauteur, 550 mm. à gauche, 545 mm. à droite; largeur, 612 mm. en haut, 595 mm. en bas. Archives de l'Aude, H 11 (fonds de l'abbaye de Lagrasse).

B. Copie du xiie ou du xiiie s. des neuf premières lignes, sur l'original même, sous forme de transcription interlinéaire, Archives de l'Aude, H 11.

C. Copie de la fin du xive ou du début du xve s., sur parchemin, Archives de l'Aude, H 11.

D. Copie de l'année 1669, par Gratian Capot, Bibliothèque nationale, Collection Doat, vol. 66, fol. 75, d'après A.

E. Copie de l'année 1668, par Gratian Capot, Bibliothèque nationale, Collection Doat, vol. 66, fol. 45, d'après «une copie en parchemin trouvée aux archives de l'abbaye de Lagrasse», probablement d'après C.

F. Copie incomplète de l'année 1680, par Dom Estiennot, dans les Antiquitates Benedictinae in Aquitania, t. II, Bibliothèque nationale, ms. lat. 12761, p. 386.

G. Copie de la fin du xviie s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 11897 (Anecdota, t. XII), fol. 88, d'après a.

H. Copie du xviiie s., Bibliothèque nationale, Collection Languedoc, vol. 74, fol. 189, probablement d'après a.

a. Baluze, Capitularia regum Francorum, édition de 1677, t. II, col. 1451, n° lxv, «ex archivo monasterii Crassensis», probablement d'après C.

b. Lecointe, Annales ecclesiastici Francorum, t. VIII, p. 719, d'après a.

c. Gallia christiana, t. VI, instrumenta, col. 414, n° iv, «ex autographo».

d. Recueil des historiens de la France, t. VIII, p. 457, n° xxxvi, «ex autographo».

e. Histoire générale de Languedoc, éd. Privat, t. II, preuves, col. 229, n° 111, d'après le fac-similé autographique de l'abbé Verguet cité plus bas.

f. Inventaire sommaire des archives départementales de l'Aude. Séries G et H, p. 214, édition partielle, d'après A.

g. L. Levillain, Recueil des actes de Pépin Ier et de Pépin II, rois d'Aquitaine, p. 170, n° xlii, édition partielle, d'après A.

Fac-similé : Fac-similés de l'original: Abbé Verguet,... Diplômes carlovingiens conservés aux archives départementales de l'Aude... Reproduction photographique, pl. III. — Abbé Verguet, autographique des cinq diplômes carlovingiens provenant du fonds de l'abbaye de Lagrasse..., pl. III, avec une transcription. — Lot, Lauer et Tessier, Diplomata Karolinorum, III, pl. xii.

Indiqué : Georgisch, Regesta, t. I, col. 103.

Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 213.

Indiqué : Böhmer, Regesta, n° 1557.

Indiqué : A. Sabarthès, Les abbayes de Saint-Laurent dans le Narbonnais, dans le Bulletin de la Commission archéologique de Narbonne, t. X (1908-1909), p. 23-36.

Indiqué : Lot et Halphen, Le règne de Charles le Chauve, p. 102 et n. 1.

Indiqué : Jusselin, Liste chronologique... dans Le Moyen Age, t. XXXIX (1929), p. 220.

Le chanoine Sabarthès a contesté la sincérité du présent diplôme (Mémoire cité sous la rubrique Indiqué). Des trois arguments qu'il a présentés, deux sont absolument inopérants, le troisième est spécieux. «Le monastère de Saint-Laurent sur la Nielle, écrit cet érudit, devrait être sur le bord de la mer et auprès d'un port, comme le prouve le contexte, cum portu secus monasterium in mare littoris sito. Or Saint-Laurent sur la Nielle est très avant dans les terres», à vingt-six kilomètres de la mer, à vol d'oiseau. Cette erreur topographique rendrait le diplôme suspect. D'ailleurs il n'y aurait jamais eu de monastère à Saint-Laurent-de-la-Cabrerisse, sur la Nielle. Nous répondrons que le monastère situé sur le bord de la mer n'est pas Saint-Laurent, mais Saint-Martin de Cauchène. La preuve en est fournie par le jugement rendu le 17 décembre 836 contre Trasoarius et Theoderedus à la demande et en faveur de David, désigné comme abbé du monastère de Saint-Martin de Cauchène (Histoire générale de Languedoc, éd. Privat, t. II, col. 194, n° 90). Dans cet acte, les biens revendiqués contre les deux usurpateurs apparaissent nettement comme appartenant au domaine de Saint-Martin et non à celui de Saint-Laurent qui n'est pas nommé. Il s'ensuit que les trois membres de phrase de notre diplôme: «necnon cum rebus quas idem David super Trasoarium et Theoderedum..... conquaesierat....., necnon cum cella nova......, necnon et cum portu secus monasterium...» sont symétriques et s'appliquent à des dépendances de la cella de Saint-Martin-de-Cauchène, unie depuis peu sans doute à Saint-Laurent. Or Saint-Martin-de-Cauchène étant bâti dans l'île, aujourd'hui presqu'île, de Sainte-Lucie, la difficulté soulevée par le chanoine Sabarthès s'évanouit. Il n'y a pas lieu d'attacher d'importance à la substitution du mot monasterium (l. 4) au mot cella employé plus haut (l. 3) pour désigner Saint-Martin. Dans l'acte de 836, cet établissement est qualifié de monasterium et c'est sans doute son passage sous la dépendance de Saint-Laurent qui le fait nommer cella au début du diplôme.

Les diplômes de Louis le Pieux et de Pépin Ier d'Aquitaine auxquels il est fait allusion sont perdus.


(Chrismon) In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Karolus gratia Dei rex. Si ea que aedictis imperialibus domni ac genitoris nostri Hludowici piissimi augusti largita vel roborata sunt atque decreta nostrae mansuetudinis praecepta firmamus, [2] regiam consuetudinem exercemus. Idcirco notum fieri volumus omnium fidelium nostrorum, praesentium scilicet et futurorum, sollertiae quia, sicut in praecepto jam dicti domni ac genitoris nostri continet, immunitatis defensionem atque tuitionem monasterio sancti Laurentii quod situm est in pago Narbonense super fluvium Nigella seu David abbati suisque [3] successoribus necnon et monachis in eodem monasterio consistentibus, cum cella quae dicitur Caucana quae est super litus maris, necnon cum rebus quas idem David super [Tra]soarium et Theoderedum quoram missis sepe dicti domni ac genitoris nostri conquaesierat, id est ecclesiam sancti Marcelli et sanctae Mariae et sancti Felicis, et omnibus quae in judicio [4] exinde evindicato et praecepto ex eadem re firmato continetur, seu etiam cum cella nova sub honore sanctae Mariae constructa in pago Carcass[ense] cum omnibus ad se pertinentibus, sicut in praecepto fratris nostri Pippini exinde continetur, necnon et cum portu secus monasterium in maris littore sito per hoc cle-[5]-mentiae nostrae firmamus aedictum, per quod constituentes decernimus ut sepe fatum monasterium et in eo regulari ac monastico ordine viventes amodo cum omnibus ad se pertinentibus [quae nunc po]ssidere videntur vel quae de cetero a Deum timentibus hominibus ad idem collatum fuerit monasterium, sub nostra successorumque nostrorum tuitione [6] in perpetuum maneat, quatinus nullus judex publicus, neque quislibet ex judiciaria potestate, aut ullus fidelium nostrorum, tam praesentium quam futurorum, cellas aut ecclesias vel loca sive agros vel reliquas possessiones quas nunc vel in postmodum in quibuslibet pagis et territoriis possident vel possessuri sunt ad causas [7] audiendas vel freda exigenda, aut mansionaticos vel paratas faciendas, aut fidejussores tollendos hominesque distringendos, vel quascumque redibitiones aut inquietudines agendas, nostris nec futuris temporibus ingredi audeat nec ea quae supra memorata sunt penitus exigere praesumat, sed liceat [8] memorato abbati suisque successoribus res ejusdem monasterii cum omnibus ad se pertinentibus sub tuitionis atque immunitatis nostrae defensione, remota totius judiciariae potestatis inquietudine, quieto ordine possidere. Concedimus etiam ut homines liberi commanentes infra terminos et super terram [9] ejusdem monasterii terras quas per licentiam abbatis et monachorum ex heremo traxerunt et incoluerunt quiete possideant, ita tamen ut congruum obsequium sicut homines ingenui exinde eidem monasterio exibeant. Hi vero liberi homines qui in congruentia sepe fati monasterii [10] de sua proprietate terras et vineas aut molendina habent, concedimus ut ad idem monasterium ea vendant vel commutent, et ipsa emptio vel commutatio plenissimam praesentis nostrae auctoritatis aedicto in omnibus firmitatem habeat. Quandoquidem autem abba ipsius monasterii ab ac luce migraverint, quamdiu ipsi [11] inter se tales invenire potuerint qui ipsam congregationem secundum regulam sancti Benedicti regere ac gubernare valeant, per hanc nostram [auc]toritatem licentiam habeant ex seme[tipsis] abbatem eligere, quatinus ipsi servi Dei q[u]i ibidem Domino famulantur pro nobis et stabilitate regni nostri Domini misericordiam [12] exorare delectet. Et ut haec auctoritas nostris successorumque nostrorum temporibus inviolabilem obtineat firmitatem, manu propria eam subter firmavimus et anuli nostri impressione signari decrevimus.

[13] Signum (Monogramma) Karoli gloriosissimi regis. (Chrismon) Jonas diaconus ad vicem Hludowici recognovit et s. (Signum recognitionis cum notis inclusis: Jo-nas diaconus advicem Lu-do-[vi]-ci recognovi et subscripsi). (Locus sigilli, et infra locum sigilli: Hludowicus (notae) abb-a impetravit).

[14] Data XIII kl. junii, indictione VII, anno IIII regnante Karolo gloriosissimo rege. Actum in monast[erio sancti Saturn]ini prope Tolosa[m]. In Dei nomine feliciter. Amen. (Nota) Amen.


Localisation de l'acte

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