[844, mai-20 juin]. — Toulouse.
Charles le Chauve, renouvelant un précepte de Louis le Pieux, met sous la protection royale et celle de l'immunité le monastère de Saint-Polycarpe en Razès, gouverné par l'abbé Centullus, et ses dépendances, dont le «villaris» de Gaja, et aussi les biens donnés par Austrimirus, soit dans le «pagus» d'Elne, Les Palatz et Saleilles, soit dans le Carcassès, la «cella» de Cornèze, concède en outre aux hommes libres habitant sur le territoire du monastère tel qu'il a été délimité par les comtes Gaucelm (Gauselinus. Corrigez Gauselmus) et Bernard la possession paisible des terres défrichées par eux, à charge d'un service convenable, permet aux habitants du «pagus» habitant hors du ressort du monastère d'échanger avec lui ou de lui vendre les terres qu'ils posséderaient à l'intérieur de ce territoire et accorde à la communauté la liberté des élections abbatiales.
A. Original perdu.
a. Gallia christiana, t. VI, col. 4, «ex autographo» (année 843).
b. Recueil des historiens de la France, t. VIII, p. 465, n° xliii, «ex autographo».
c. Histoire générale de Languedoc, éd. Privat, t. II, preuves, col. 253, n° 123, d'après b.
Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 215.
Indiqué : Lot et Halphen, Le règne de Charles le Chauve, p. 101 et n. 6.
La tradition de ce diplôme est incertaine. Les éditeurs de la Gallia christiana (a) et Dom Bouquet (b) affirment que leurs éditions respectives sont faites d'après l'original. L'assertion de Dom Bouquet doit être accueillie avec réserve. Il est possible qu'il se soit contenté de reproduire a en corrigeant le texte. Dom Estiennot dans sa notice sur Saint-Polycarpe (Antiquitates in Septimania..., alias Antiquitates in Occitania, t. I, Bibliothèque nationale, ms. lat. 12760, p. 351), affirme de son côté l'existence de l'original dans les archives du monastère. Il pourrait bien ne s'agir que d'une copie figurée, l'inversion Dei gratia et la place de l'indiction parmi les éléments de la date le donnent à penser.
On remarquera l'identité du formulaire avec celui du diplôme du 20 mai 844 pour Saint-Laurent de la Cabrerisse (n° 41). Ou bien les deux diplômes ont été rédigés par le même personnage, ou bien ils ont été copiés l'un sur l'autre, mutatis mutandis. Quand on se rappelle que Saint-Polycarpe a été à un moment donné uni au monastère de Lagrasse, comme Saint-Laurent, un doute vient à l'esprit et on se demande si le diplôme pour Saint-Polycarpe n'a pas été forgé après coup avec l'aide du diplôme pour Saint-Laurent. Nous ne le croyons pas. Où le faussaire aurait-il trouvé le nom du prêtre Archarius qui a reconnu le diplôme? De tous les actes délivrés pendant le siège de Toulouse, seul le diplôme pour Notre-Dame d'Amer en date du 14 mai 844 est reconnu par ce personnage (n° 38) et l'indication topographique est précisément de part et d'autre formulée de la même manière: «Actum Tolosa civitate». Il n'est pas question du monastère de Saint-Sernin.
Dom Estiennot (ms. cité) mentionnant ce diplôme donne une indication chronologique que ne reproduisent pas les éditions: «Actum Tolosa civitate anno IV quod rex Karolus coepit regnare, indictione VI (sic)» (Cf. Mabillon, Annales ordinis sancti Benedicti, t. II, p. 251, lib. XXV, num. 5). C'est sur la foi de Dom Estiennot que nous assignons à ce diplôme, certainement délivré pendant le siège de Toulouse, une date antérieure au 20 juin 844. Le précepte de Louis le Pieux renouvelé par Charles le Chauve est inconnu.
Texte établi d'après a et b.
In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Karolus Dei gratia rex. Si ea quae edictis imperialibus domni ac genitoris nostri Hludovici piissimi augusti largita vel roborata sunt atque decreta nostrae mansuetudinis praecepto firmamus, regiam consuetudinem exercemus idque nobis, maxime in ecclesiarum et servorum Dei causis, ad aeternam mercedem proficere nobis confidimus. Idcirco notum fieri volumus omnium fidelium nostrorum, tam praesentium quam futurorum, quia, sicut in privilegio dicti domni ac genitoris nostri, immunitatis defensionem atque tuitionem monasterio S. Polycarpi quod situm est in pago Redensi seu Centullo venerabili abbati et ejus successoribus necnon et monachis in eodem monasterio consistentibus per hoc clementiae nostrae firmamus edictum, per quod constituentes decernimus ut saepe dictum monasterium et in eo regulari ac monastico ordine viventes amodo et deinceps cum omnibus ad se pertinentibus vel appenditiis atque adjacentiis seu terminis suis, necnon et cum Gaiano villare, sive cum rebus quas Austrimirus ei monasterio contulit in pago Helenensi, quarum sunt nomina Palatiolus et Salellas, seu et cum cella in pago Carcassensi conjacenti, quam idem Austrimirus ad eundem monasterium delegavit, cujus vocabulum est Cornicianum, cum omnibus nihilominus quae deinceps a Deum timentibus hominibus ad idem conlatum fuerit, sub nostra successorumque nostrorum tuitione in perpetuum maneat, videlicet ut nullus judex publicus, neque quislibet ex judiciaria potestate, aut ullus ex fidelibus nostris, tam praesentibus quam futuris, in cellas aut ecclesias vel loca aut agros vel reliquas possessiones quas nunc in villis aut pagis et territoriis possidet, vel quas deinceps fidelium devotio ibidem augere voluerit, ad causas audiendas vel freda exigenda, aut mansiones vel paratas faciendas, aut fidejussores tollendos hominesque distringendos, vel quascumque redhibitiones aut inlicitas occasiones requirendas nostris futurisque temporibus ingredi audeat, vel ea quae supra memorata sunt penitus exigere praesumat, sed liceat memorato abbati suisque successoribus res ejusdem monasterii cum omnibus ad se pertinentibus sub tuitionis atque immunitatis nostrae defensione, remota totius judiciariae potestatis inquietudine, quieto ordine possidere. Petiit etiam idem venerabilis abba Centullus celsitudinem nostram ut homines liberi commorantes infra terminos ejusdem monasterii, quos praefixerunt auctoritate domni ac genitoris nostri Gauselinus et Bernardus comites, terras quas ex eremo traxerunt quiete possideant et congruum obsequium sicut homines ingenui exinde eidem monasterio exhibeant, ne eorum ingenuitas vel nobilitas vilescat. Hi vero pagenses qui extra terminum ejusdem monasterii manent et terras infra fines praefati monasterii habent, si eorum voluntas fuerit, de ipsis terris commutandi vel venundandi per hoc nostrae auctoritatis praeceptum ad eundem monasterium licentiam habeant, et ipsa emptio vel commutatio plenissimam praesenti nostrae auctoritatis edicto in omnibus obtineat firmitatem. Quandoquidem autem divina ordinatione supradictus abba vel successores ejus ab hac luce migraverint, quandiu ipsi inter se tales invenire potuerint qui ipsam congregationem secundum regulam S. Benedicti regere et gubernare valeant, per hanc nostram auctoritatem licentiam habeant ex semetipsis abbates eligere, quatenus servos Dei qui ibidem Deo famulantur pro nobis, conjuge proleque nostra et stabilitate totius regni nostri Domini immensam misericordiam jugiter exorare delectet. Et ut haec nostrae largitionis auctoritas nostris successorumque nostrorum temporibus inviolabilem atque inconvulsam obtineat firmitatem, manu propria subter firmavimus et anuli nostri impressione adsignari jussimus.
Signum Karoli gloriosissimi regis.
Ascharius presbyter ad vicem Hludovici recognovit.
Data [......................] regnante gloriosissimo rege, indict. VII. Actum Tolosa civitate. In Dei nomine feliciter.