963, 15 octobre-969, 6 novembre.

Acte faux

Lothaire, à la prière du comte de Poitiers Guillaume (Fièrebrace), autorise Adèle, mère de ce dernier et veuve de Guillaume (Tête-d'Étoupe), à construire près de Poitiers un monastère en l'honneur de la Sainte-Trinité et lui reconnaît la libre possession des domaines qui doivent en constituer la dotation.

Référence : Louis Halphen et Henry D'Arbois de Jubainville (éd.), Recueil des actes de Lothaire et de Louis V rois de France (954-987), Paris, 1908, no61.

A. Original prétendu, perdu.

B. Copie du xviiie s., par Dom Fonteneau, Bibliothèque de Poitiers, Collection Dom Fonteneau, vol. 27, p. 27, d'après A.

B′. Copie du xviiie s., collationnée par Dom Fonteneau, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 9, fol. 183, d'après A.

C. Copie de l'extrême fin du xviie s., faite pour Gaignières, Bibliothèque nationale, ms. lat. 17147, fol. 75, d'après A.

D. Copie du xviie s., dans Besly, Preuves (manuscrites) de l'histoire des comtes de Poictou, vol. I, Bibliothèque nationale, ms. lat. 6007, fol. 147, «ex tabulario S. Trinitatis».

D′. Copie du xviie s., par le même, Bibliothèque nationale, Collection Dupuy, vol. 841, fol. 118, d'après A.

E. Copie des années 1673-1674, dans Dom Estiennot, Antiquitatum in diœcesi Pictaviensi Benedictinarum pars prima, Bibliothèque nationale, ms. lat. 12755, p. 477, d'après A.

F. Copie du xviie s., Bibliothèque nationale, Collection Dupuy, vol. 841, fol. 123.

G. Copie du xviie s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 12700, fol. 154, d'après une copie de l'an 1546.

H. Copie du xixe s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 18402, vol. 27, p. 27, d'après B.

a. Secondes lettres de concession du roy Lothaire, un placard in-fol. du xviie s., Archives départementales de la Vienne, fonds de la Trinité de Poitiers, chap. 1. art. 1, liasse 1, d'après A.

b. Besly, Histoire des comtes de Poictou, p. 259, d'après D.

c. Sainte-Marthe, Gallia christiana, t. IV, p. 878, d'après une copie de Besly (probablement D′).

d. Gallia christiana, t. II, instrumenta, col. 360.

e. Recueil des historiens de la France, t. IX. p. 626, n° xiv, d'après A (?).

Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 435.

Indiqué : Rédet, Table des manuscrits de Dom Fonteneau conservés à la Bibliothèque de Poitiers (Mémoires de la Société des antiquaires de l'Ouest, t. IV), p. 21.


In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Lotharius, divina providente clementia rex et augustus. Universalium ecclesiarum decus prissis gliscens aucmentis, succedente religione, servantibus statum cum sanctorum, tum etiam sanctarum eorumdem fore humanarum fortitudo venustatis adhaerens caelestibus creditur unita animi devotione cum Christo atque non unius animae salus, sed multarum munus remissionum solutis contagiis. Quod cernens clara Wilelmi commitis dilectique fideli nostri mater Adela, postquam suus hominem exierat, servituram se Deo obligavit, jugiter illi soli innitens a quo mente et puro corde anelabat supernae vitae desiderium. Verum in universis maiis quam in unius subsistentia Christi servitus felicius exercitata audiretur atque sine reliosarum suffragio matronarum id fieri frustrata ejus spes fatissebat, conscilio religiosarum, una cum filio Wilelmo commite nostrae serenitatis aurem humili precamine adgressa est, ut infra Pictavensem urbem, in praedio suo, quod ad hoc emerat juxta pusterulam sancti Ilarii, monasterium ad honorem sanctae et individuae Trinitatis, Deus quod est, construi licitum foret, ubi pro nostra totiusque regni nostri salute ac pro remedio mariti filiique jugiter laudes debitas a desponsatis sponsus ecclesiae Christus auriret atque ad hoc detinendum curtes duas cum suis apendiciis nostro daremus praecepto et duos quod alodos nuncupant ejusdem loci incolae. Quapropter omnium fidelium sanctae Dei ecclesiae ac nostrorum solertia innotescat supradictae Adelae commitissae Dominoque devotissimae, consensu ac petitione filii Wilelmi comitis nostrique palatii dignitatum asertione, concessum esse ac munimine nostri praecepti datum locum infra urbem praenominatam cum omnibus quae tam ipsa quam ibi Deo militantes aut adquisitu obtinent aut, Christo largiente, pro tempore adquirere valebunt, quatinus locus isdem omni regali auctoritate munitus atque conseptus, ne quis reipublicae exactor, causa cujus piae negotiationis excuciendae, normae sanctarum monacharum offendat inviolabili tramite tenoremque suae optineat religiositatis. Damus etiam praelibatas cum omnibus ad eas pertinentibus cortes duas, quarum una Fagia vocatur, habens capellas duas, unam in honore sancti Juliani, alteram in honore sancti Gervasi; altera vero cors vocatur Secundiaca, cum capella in honore sancti Petri in pago Metulensi; et duos alodos, quorum unus Vetuetus, alter Sartus vocatur. Haec omnia praescripta tam in cortibus quam in alodis damus atque largimur cum Domino ibi famulantibus, tum etiam ipsi commitissae Adelae, cum vineis, pratis, sylvis, pascuis, aquis aquarumque decursibus, molendinis, exitibus et regressibus et mancipiis utriusque sexus, cum omni integritate ad easdem cortes vel alodos pertinente. Et si quis locum vel ibi Deo militantes inquietare praesumpserit, libras auri centum multetur, medietatem praedicto monasterio, kamarae nostrae alteram, cepto desistens, atque anathematis Sancti Spiritus sanctorumque, sanctarum etiam feriatur et dampnetur. Et ut firmius maneat et in posterum inconvulsum servetur, manu propria subterfirmantes, a nobis factum hoc praeceptum nostri sacri palatii sigillo signari praecepimus.

Domni Lotharii signum (monogramma) + gloriosissimi regis et augusti. Gezo cancellarius ad vicem domni Adelrici, archiepiscopi summique cancellarii, recognovit et suscripsit.

(Locus sigilli.)

EXAMEN. La forme de ce diplôme est très mauvaise: Lothaire y est censé donner des biens qu'il ne possédait pas; il est censé faire cette donation «nostri palatii dignitatum assertione», ce qui est une manière étrange d'exprimer une chose elle-même insolite; beaucoup de phrases sont incomplètes, beaucoup de mots défigurés. Au point de vue diplomatique, il faut remarquer que le titre d'augustus donné à Lothaire ne se retrouve que dans un autre diplôme faux de ce roi (ci-dessous, n° LXV) et dans deux diplômes de la fin du règne et de forme très spéciale (nos XLV et XLVI) et surtout que la croix tracée au-dessous du monogramme, le fait que la souscription du chancelier était dans le prétendu original sur la même ligne que la souscription royale, constituent des signes évidents de non-authenticité. Si l'on joint à cela que le préambule conviendrait sans doute à une charte privée ou à une notice, mais ne ressemble en rien aux préambules rédigés par la chancellerie du roi Lothaire, on ne pourra s'empêcher de conclure que l'acte tout entier est faux. Tient-il la place d'un acte bon? La chose n'est pas impossible; mais il faut, en tout cas, reconnaître que, abstraction faite des quelques formules directement empruntées au diplôme pour la Trinité de Poitiers publié ci-dessus, n° XX, il n'y a rien dans celui-ci qui rappelle la chancellerie de Lothaire, alors que tout, au contraire, dans la rédaction le rapproche singulièrement des actes poitevins du xie siècle.