987. — Compiègne.

Acte faux

Lothaire, à la prière de l'évêque de Chartres Eude, du comte de Chartres Eude et de sa femme Berthe, ainsi que du duc Hugue, accorde l'immunité au monastère de Saint-Père de Chartres.

Référence : Louis Halphen et Henry D'Arbois de Jubainville (éd.), Recueil des actes de Lothaire et de Louis V rois de France (954-987), Paris, 1908, no68.

A. Original prétendu, perdu.

B. Copie de l'an 1774, par Dom Charles Muley, Bibliothèque de Chartres, ms. 1136, vol. I, p. 573, d'après A.

C. Copie incomplète du xiie s., dans le Vetus Agano, Bibliothèque de Chartres, ms. 1060, fol. 51 v°, sous le titre: «De privilegio a rege Clothario firmato».

D. Copie incomplète du xiie s., dans le second exemplaire du Vetus Agano, Bibliothèque de Chartres, ms. 1061, p. 57 (al. fol. 30).

E. Copie du xiiie s., parchemin mutilé, Bibliothèque nationale, ms. lat. 8837, fol. 95 v°, d'après A.

F. Copie incomplète du xive s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 8837, fol. 96, d'après A.

G. Copie du xviiie s., collationnée par Porlier, conseiller-maître à la Chambre des Comptes de Paris, Archives nationales, K 177, n° 20, d'après A.

H. Copie très abrégée du xiiie s., dans le Livre d'argent de Saint-Père de Chartres, Bibliothèque nationale, ms. lat. 10101, fol. 5 v°, n° xii, sous la rubrique: «Privilegium [C]lotharii regis et Odonis comitis de libertate burgi», d'après A.

I. Copie de la fin du xviie s., faite pour Gaignières, Bibliothèque nationale, ms. lat. 5417, p. 384, d'après C.

J. Copie du xviie s., dans Dom Estiennot, Fragmentorum historiae tomus XV, Bibliothèque de l'Arsenal, ms. 1007, p. 264, d'après D.

K. Copie du xviie s., dans Dom Bernard Aubert, Histoire de Saint-Père de Chartres, Bibliothèque nationale, ms. fr. 22474, p. 44, d'après C.

L. Copie du xviie s., Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 38, fol. 278, d'après D.

M. Copie abrégée, de l'an 1649, par P. Dupuy, Bibliothèque nationale, Collection Dupuy, vol. 690, fol. 53, d'après D.

N. Copie abrégée, de l'an 1721, par Jean Bouhier, Bibliothèque nationale, ms. lat. 17709, p. 102, probablement d'après M.

O. Copie du xviiie s., Bibliothèque nationale, ms. lat. 12779, p. 183, d'après C.

P. Copie du xviiie s., par Dom Charles Muley, Bibliothèque de Chartres, ms. 1136, vol. I, p. 107, d'après C.

Q. Copie partielle, du xviiie s., Bibliothèque nationale, Collection d'Anjou et Touraine, vol. 20, fol. 38 v°, d'après C.

R. Copie du 25 juillet 1489, dans un vidimus original donné sous le sceau de la châtellenie de Chartres, Bibliothèque nationale, ms. lat. 9921, n° 1, d'après H.

S. Copie authentique du 4 octobre 1536, Archives départementales d'Eure-et-Loir, H 24, d'après H.

T. Copie authentique du 7 avril 1627, Archives départementales d'Eure-et-Loir, H 24, d'après H.

U. Copie authentique du xviie s., Archives départementales d'Eure-et-Loir, H 24, d'après H.

V. Copie authentique du 4 juin 1667, Bibliothèque nationale, ms. lat. 9921, n° 2, d'après H.

W. Copie de la fin du xviie s., faite pour Gaignières, Bibliothèque nationale, ms. lat. 5417, p. 451, d'après H.

X. Copie du xviie s., Bibliothèque de l'Arsenal, ms. 993, p. 30, d'après H.

Y. Copie du xviiie s., Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 14, fol. 29, d'après W.

a. Couart, Traictez de paix entre les srs comtes de Chartres et les srs evesques de Chartres, doyen et chapitre dudit Chartres et abbé et religieux de S. Père dudit Chartres (Paris, 1630), p. 85.

b. Du Bouchet, La véritable origine de la deuxième et troisième lignée de la maison royale de France, Preuves, p. 328 (incomplet), d'après D.

c. Sainte-Marthe, Gallia christiana, t. II, p. 485, probablement d'après D.

d. Mabillon, Annales ordinis Sancti Benedicti, 1re éd., t. IV, p. 689, éd. de Lucques, t. IV, p. 633, d'après N.

e. Gallia christiana, t. VII, instrumenta, col. 293, d'après C.

f. Recueil des historiens de la France, t. IX, p. 655, n° xlii, d'après J.

g. Guérard, Cartulaire de Saint-Père de Chartres, t. I, p. 81, d'après BCD.

Indiqué : Mabillon, Annales ordinis S. Benedicti, XLIX, 83, t. IV, p. 37.

Indiqué : Georgisch, Regesta chronologico-diplomatica, t. I, p. 275.

Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. I, p. 475.

Indiqué : René Merlet, Inventaire sommaire des archives départementales d'Eure-et-Loir, série H, t. I, p. 4.


In nomine sanctȩ et individuȩ Trinitatis, Patris videlicet et Filii et Spiritus Sancti. Clotharius, propitia divinitate rex. Sicut de tabernaculi gloriȩ Dei decore in presenti seculo cogitantibus in domo æternitatis ipsius vitȩ reseratur aditus, ita ejusdem pervasoribus proculdubio in inferni baratro perpetuȩ mortis patebit ingressus. Huic spei fideliter inconbendo invisibili veritate gaudemus; huic inherendo firmamur. Quapropter universalis Dei ȩcclesiȩ omnium fidelium nostrorumque tam presentium quam succedenti seculo futurorum noverit pia sagacitas quia fideles regni nostri, Odo scilicet, Carnotensium presul, atque illustrissimus comes, fidelis noster ac inter alios magis dilectus Odo cum sua ȩque conjuge Berta, nepte utique nostra dulcissima, magnificentiȩ nostrȩ genua suppliciter adierunt, accedente quoque etiam in hoc incliti ducis, fidelis nostri Hugonis, favorabili obsecratione, ut quoddam monasterium, quod in suburbio prenotatȩ videlicet Carnotinȩ civitatis in honore beatissimorum duodeni apicis principum Petri et Pauli, Deo propitio, constat nobiliter fundatum, non minimo grege ibi opinabiliter redolente monachorum contemplativȩ vitȩ institutione probabiliter retractantium, nostrȩ serenitatis aliquo munere sublimius dignaremur decorare. Est enim egregium decus eritque, Xpisto favente, in seculorum progenies ipsius monasterii celsitudo semper in tripudio, gloria monachorum in triumpho et exultatio plebis spiritualis in jubilo quod predicti fideles nostri serenitatis nostrȩ fundamine perpetualiter cupiunt stabiliri. Nostrȩ siquidem altitudinis exorabilitatem prece et voto supplici adhierunt, principaliter tamen ac precipue circa decorem domus Dei mirabiliter ardentissimo amore divinitus inspirati; memorati fidelis nostri ac dilecti comitis Odonis, in cujus opido prelibatum dinoscitur esse cenobium, ipsius quoque jam dictȩ conjugis Bertȩ neptis nostrȩ, supplicia vota benigno favore extiterunt, quatinus, ob nostrum et suum ibidem memoriale eternum, sepedicti sepiusque dicendi archisterii claustrum cum omni integritate suorum apenditiorum eorum, scilicet quȩ in jure beneficiorum aut comitatuum prefati fidelis nostri comitis Odonis, sive prope sive longe, in ejusdem monasterii possessione pertinere seu respicere videntur vel fidelium devotione futurorum tempore conferentur ibidem, nostrȩ soliditatis processu, quasi muro et quodam antemurali, ab omni exactione, quam terrena justicia videtur exigere, liberum redderetur et immune. Igitur de Dei causa atque ejusdem loci reverentia pie pertractantes, pro deprecatione prefatorum fidelium nostrorum, maxime tamen supplicibus votis consensu pariterque benigno superius nominati fidelis nostri Odonis comitis necne prefatȩ ipsius conjugis, quorum, ut dictum est, suppliciter invigilanti sollertia presens nostrȩ auctoritatis supradicto monasterio confertur anchora, ex more regiȩ celsitudinis, decrevimus atque constituimus prenotatum oratorii locum cum cunctis finibus rerum in universis comitatibus sive beneficiis sepe memorati fidelis nostri Odonis comitis sibi adjacentium universaliter ab omni respectu judicum ordine mundi decurrente inviolabili soliditate solutum et illibatum permanere, ea siquidem ratione ut ab hodierna die et deinceps, remota omnium potestate, nullo aditu, nullo tempore, aliquis principum ecclesiasticorum aut secularium, pontificum, ducum, comitum, vicariorum vel quorumlibet diversi nominis officialium in claustro predicti monasterii aut in cunctis rebus, juxta quod superius decretum est, ipsi adjacentibus aliquas impetat exactiones, id est neque bannum neque districtum aut quicquid in aliquo terrenȩ justiciȩ titulo dici potest, videatque pia ac provida sollicitudine tum ȩcclesiastica, tum secularis celsitudo presentis ac futurȩ generationis, ut id, quod pro Salvatoris exoptabili amore, pro scelerum integerrima ademptione, pro beatȩ spei perhenni perceptione apostoli summi apicis concedimus, caste et inviolabiliter, suggillatis penitus calumpniis totius perfidȩ conceptionis, conservet in perpetuum et, roborante bonitate, defendat in evum, quoniam quidem tunc servi Dei attentius et liberius vacabunt orationibus, si non inquietabuntur corda eorum querimoniis forensibus. Ut autem in Dei nomine hoc edictum auctoritatis nostrȩ in seculorum successione validiori innitatur vigore, manu propria ipsum substipulavimus et anuli nostri sigillatione informari atque nobilitari imperavimus, anno dominicȩ incarnationis nongentesimo octogesimo septimo, regnante domno Clotario gloriosissimo rege anno trigesimo primo. Actum Compendio, palatio nostro. Signum Odonis comitis. Signum Gilduini. Signum Fulcherii. Signum Alcherii. Signum Teudonis. Signum Huberti et filii ejus Huberti. Signum Odonis. Signum Hugonis. Signum Rainaldi. Signum Erchembaldi. Signum Gilonis. Signum Guascelini. Signum Arroldi. Signum Hervei. Signum Haymonis. Signum Nivelonis. Signum Rodberti. Ego Arnulfus notarius ad vicem domni Adalberonis archiepiscopi et summi cancellarii recognovi.

EXAMEN. L'examen diplomatique de ce document suffit à nous convaincre qu'il n'émane point de la chancellerie du roi Lothaire: ni le protocole initial, ni le protocole final, ni le style ne sont ceux d'un diplôme royal de cette époque; ce sont bien plutôt ceux d'un acte privé ou comtal du milieu du xie siècle. En outre, en présence de l'accord de toutes les copies, on ne peut douter que le prétendu original ne fût daté de 987, ce qui non seulement ne concorde pas avec l'an 31 du règne de Lothaire, mais nous reporte à une époque postérieure à la mort de ce prince. Tout, en un mot, nous avertit que c'est non pas un acte authentique, mais un acte faux que, depuis le moine Paul, compilateur du Vetus Agano, jusqu'à la fin du xviiie siècle, les copistes ont eu sous les yeux. Quelle est la raison qui a pu pousser les moines de Saint-Père à le fabriquer? — Nous croyons qu'on peut répondre sans grande chance d'erreur qu'ils ont simplement voulu réparer les pertes que leurs archives avaient subies à la suite de l'incendie qui, en 1078, détruisit u negrande partie de leurs titres (sur cet incendie, voir le Cartulaire de Saint-Père de Chartres, éd. Guérard, Introduction, p. cclxix). En effet, remarquons d'abord que rien dans l'acte ne permet de supposer une falsification destinée à établir un droit nouveau ou contesté: la concession d'immunité que Lothaire déclare faire n'a rien d'excessif; en outre, on ne voit pas qu'au xie siècle des discussions se soient élevées, au sujet de cette immunité, avec le comte ou l'évêque de Chartres: or l'acte, ayant été inséré par le moine Paul dans son recueil, existait avant 1088, et d'ailleurs, encore au début du xiie siècle, les comtes de Chartres ne faisaient aucune difficulté d'en respecter les clauses Remarquons, d'autre part, que si mauvais qu'en soient dans l'ensemble le style et les formules, ce diplôme n'en contient pas moins quelques détails où il semble légitime de voir les traces d'un ancien acte authentique: c'est d'abord la récognition du chancelier qui convient exactement; c'est ensuite l'indication précise de la parenté qui unissait Lothaire à la comtesse de Chartres, Berthe (fille de Mathilde, la sœur de Lothaire, et la femme de Conrad, roi de Bourgogne); c'est, enfin, l'exactitude des indications relatives à Hugue Capet: dans ce diplôme, daté de l'an 31 du règne, c'est-à-dire de 984 ou 985 au plus tard, l'intervention de Hugue est naturelle, au lieu que, placée très peu avant ou très peu après, elle serait impossible, le roi ayant été alors en lutte ouverte avec lui (voir F. Lot, Les derniers Carolingiens, p. 120 et suiv. et p. 158). De toutes ces difficultés de détail, un faussaire travaillant sans données précises n'eût pu triompher. Celui qui fabriqua l'acte avait donc certainement sous les yeux, non pas un diplôme authentique de Lothaire (car il l'eût mieux falsifié), mais le sommaire d'un diplôme perdu. Le moine Paul nous dit que, dans l'incendie de 1078, de nombreux documents périrent et qu'il est par suite souvent obligé de se contenter des analyses d'actes contenues dans des répertoires que l'incendie a épargnés (Cartulaire de Saint-Père, éd. Guérard, p. 48): n'est-il pas naturel, en présence de toutes les particularités que nous avons relevées, d'admettre qu'un bon diplôme de Lothaire fut du nombre de ceux qui périrent en 1078, et que les moines, sentant la nécessité de remplacer un acte aussi important, en fabriquèrent un nouveau en utilisant une analyse de l'ancien, les souscriptions des actes contemporains conservés dans leurs archives et enfin leurs souvenirs personnels?

Localisation de l'acte

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