878, 4 juillet. — Saint-Martin de Tours.
Acte faux
Louis le Bègue, renouvelant à la prière de sa sœur Rotrude, abbesse de Sainte-Croix à Poitiers, des préceptes d'immunité de Louis le Pieux et de Charles le Chauve, prend sous sa protection les biens du monastère [et de celui de Sainte-Radegonde], de telle sorte qu'ils soient exempts de toute prestation exigée à titre public ou à titre privé. Il interdit de donner ces établissements en bénéfice à une reine ou à quiconque et de leur réclamer dons ou services, maintient toutefois à la charge des bénéficiers libres l'obligation du service militaire, sauf pour trois d'entre eux choisis par l'abbesse, confirme l'immunité des deux monastères, sanctionnée par une amende de trois cents sous d'or, ainsi que la liberté des élections abbatiales.
A. Pseudo-original perdu.
B. Copie du xive s., dans la transcription d'un vidimus confirmatif de Charles V donné à Paris le 7 juillet 1377, Archives nationales, JJ 111, fol. 87 v°, n° CLXX, d'après l'original du vidimus.
C. Copie du xviie s., par André Du Chesne, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 54, fol. 488, d'après B.
a. P. Guérin, Recueil des documents concernant le Poitou contenus dans les registres de la chancellerie de France, dans Archives historiques du Poitou, t. XXI, p. 43, n° DCXII, d'après B.
Nous tenons le texte publié ci-dessous pour un faux grossier. En juillet 1377, les religieuses de Sainte-Croix de Poitiers présentaient à la chancellerie royale quatre diplômes carolingiens pour qu'un vidimus confirmatif leur en fût délivré. En réalité, deux actes distincts furent expédiés au nom de Charles V. L'un confirmait un précepte de Pépin Ier d'Aquitaine (éd. Levillain, p. 9, n° III) et le précepte de Carloman publié dans le présent Recueil sous le n° 74, l'autre confirmait deux préceptes intitulés au nom de Louis le Bègue et soi-disant délivrés le même jour, le premier étant celui qu'on va lire, le second, le diplôme publié plus haut sous le n° 13. Les diplômes de Pépin Ier et de Carloman sont fort suspects et ont été au moins fortement remaniés. Seul, le deuxième diplôme de Louis le Bègue est au-dessus de tout soupçon. Il est connu d'autre part par une copie prise sur l'original par Dom Fonteneau. Au contraire, le premier n'est connu que par le vidimus de Charles V, lequel ne nous renseigne guère sur la nature du parchemin soumis à la chancellerie : « ... Notum igitur facimus... nos litteras infrascriptas vidisse tenores ac formas habentes que secuntur... ». Il n'avait pas été présenté à Hugues Aubriot, garde de la prévôté de Paris, lorsque celui-ci avait délivré aux religieuses le 4 juillet de la même année un vidimus du précepte sincère (Arch. nat., K 184, n° 1). D'autre part, à l'abbesse Ava s'est substituée Rotrude, sœur de Louis le Bègue, et il suffit de parcourir le texte du diplôme pour s'apercevoir de la maladresse insigne avec laquelle il est rédigé. Le faussaire a cousu bout à bout le bon précepte de Louis le Bègue, dont il a copié le début et l'eschatocole et le précepte de Carloman auquel il a emprunté la fin de l'exposé, le dispositif et la clause finale, sans se donner la peine de faire une suture correcte entre les deux textes. De plus, il s'est montré bien piètre latiniste, commettant d'un bout à l'autre de grossiers solécismes, que nous avons respectés dans la transcription ci-dessous. On remarquera enfin que le bénéfice des dispositions qui, dans le diplôme de Carloman ne s'appliquaient qu'à Sainte-Croix, est étendu ici aux monastères de Sainte-Croix et de Sainte-Radegonde, sans que le second soit explicitement nommé.
In nomine Domini Dei eterni et Salvatoris nostri Jhesu Christi. Ludovicus misericordia Dei rex. Si erga loca divinis cultibus mancipata propter amorem Dei ejusque in eisdem locis sibi famulantes beneficia opportuna largimur, premium nobis apud Dominum eterne retribucionis rependi non diffidimus. Proinde notum esse volumus omnibus fidelibus sancte Dei Ecclesie [et] nostris, presentibus scilicet et futuris, quia venerabilis abbatissa Rotrudis ex monasterio sancte Crucis, quod est situm infra muros urbis Pictavensis, nostram adiens clemenciam, obtulit obtutibus nostris precepta domini avi nostri Ludovici et pie memorie genitoris nostri Karoli glorios[or]um imperatorum, in quibus erat insertum quod non solum ipsi, verum etiam et predecessores eorum, reges videlicet Francorum, sub suo nomine et immunitatis tuicione cum monasterio sanctimonialium, quod est constructum in honore sancte Crucis, quod scilicet quondam monasterium sancta et venerabilis Radegundis a fundamento construxit et normam regularem ibi constituit... Pro firmitatis namque studio hujuscemodi beneficium erga prefatos venerabilia monasteria nostra auctoritate humiliter prefata soror nostra venerabilisque abbatissa Rotrudis fieri postulavit. Cujus peticionibus, ob amorem Dei et veneracionem ipsorum sancta loca, libenter assensum prebere nobis usquequaque libuit. Quapropter volumus atque decernimus ut omnes res horum monasteriorum cum omnibus sibi subjectis sub nostre devocionis munimine modis omnibus consistant, ut idem ordo regularis perpetim atque regulariter nostris futurisque temporibus, sicuti in precepto domni genitoris nostri continetur, Deo annuante, observetur atque custodiatur, ut sicut nunc, ita in futuro ab omni exactione publica atque privat interius exteriusque immuni existant. Hanc nostre auctoritatis firmitatem circa horum venerabilia monasteria eorumque congregaciones fieri jussimus, per quos decernimus atque sancimus et nostros successores monemus ut nec regine sue nec cuilibet predictos monasteria in beneficio dent aut committant et nec dona nec servicium aliquid aut opera tam a sanctimonialibus ibidem Deo famulantibus quam a rebus prefata monasteriorum, nec a nobis nec a successoribus nostris nec a quibuslibet superioris aut inferioris ordinis rei publice procuratoribus aut a quibuslibet missis discurrentibus exigatur aut fieri precipiatur, sed, sicut in suprascripta preceptione domni ac genitoris nostri continetur, et sanctimoniales in predicta monasteria Deo militantes et res ibidem aspicientes ab omni functione tam publica quam privata interiusque exteriusque secure et immunes perpetim inviolabiliterque consistant. Si vero quelibet persona a prelatis prescripta monasteriorum ex rebus eorumdem quidpiam beneficiario munere assecuta fuerit, pro persona libertatis sue iter exercitale sicut ceteri liberi homines faciat. Etiam et hoc cessimus et perpetuo inviolabiliter mansurum esse volumus, ut ex hiis personis que ex prefata monasteria beneficium habent, qualescunque abbatisse horum monasteriorum voluerint, tres domi remaneant propter necessitates earumdem Deo militancium procurandas, ceteri vero pro persona ingenuitatis sue, sicut diximus, itinaria ostilia exerceant. Iterum iterumque precipientes jubemus atque precipimus ut nullus judex aut princeps, comes vel episcopus ex judiciaria potestate ad causas audiendas in ecclesias aut villas seu reliquas possessiones quas moderno tempore in quibuslibet pagis vel territoriis regni nostri juste vel legaliter tenet vel que deinceps in jure ipsorum monasteriorum divina pietas voluerit augeri, ingredi presumat nec freda aut tributa aut mansiones aut ecclesie aut paratas aut telonea per pontes aut portos aut fidejussores tollere, aut homines tam ingenuos quam servos supra terram ipsorum monasteriorum commanentes distringere, nec ullas publicas functiones aut redibiciones vel inlicitas occasiones requirere, quibus in aliquos isdem monasterios sibique subjectos aliquid injuste patiantur incommodum nostris futurisque temporibus, quisquam temerarius existat, quid faciendi inlicitam sibi potestatem attribuere audeat. Quicquid ergo ex rebus prefata monasteriorum fiscus sperare poterat, totum nos pro eterna remuneratione eidem concedimus monasterio, scilicet ut in alimonia pauperum et stipendia earumdem sanctimonialium proficiat in augmentis. Si quis autem in tantam prorumpere ausus fuerit audaciam ut hujus precepti nostri violator extiterit, non solum in offensam nostram lapsurum, verum etiam trecentorum solidorum auri ad purum excocti se noverit pena multandum. Dignum namque est ut tot piorum regum decessorum nostrorum nostrique precepti violator hujuscemodi subeat penam, ut ex se tante temeritatis merito argui cognoscat et ceteris ne id agere quolibet pertemptent, timorem incutiat. Et quando divina vocacione supradictam abbatissam sororem nostram Rotrudem vel successores ejus ab hac luce contigerit discedere, licenciam habeant eedem sanctimoniales qualem meliorem et digniorem invenerint inter se eligere abbatissam, qualiter congregacio ibidem per tempora labencia pro nobis, conjuge proleque nostra atque successorum nostrorum vel totius populi christiani salute Domini misericordiam attentius exorare delectet. Et ut haec precepcio a fidelibus sancte Dei Ecclesie vel nostris firmius credatur diligenciusque observetur, manu propria subter firmavimus et anuli nostri impressione sigillari jussimus.
Signum Ludovici (Monogramma) gloriosissimi regis.
Vulfardus notarius ad vicem Bacleni recognovit.
Datum III non. julii, indicione XI, anno I regni domni Ludovici gloriosissimi regis. Actum Turnonis monasterio sancti Martini. In Dei nomine feliciter. Amen.