1124, après le 3 août. — Paris.
Louis VI et Guillaume de Bellegarde (de Sosiaco) donnent l'église de Bellegarde à Saint-Jean de Sens et à son abbé Renard, à l'exception des coutumes qu'ils y exercent : les hommes de cette église, résidant dans le « castrum », devront donc participer à l'ost et à la chevauchée du roi, s'il conduit lui-même ces actions militaires, ainsi que fournir le service armé à Guillaume et à son prévôt en cas d'attaque du château, mais devront revenir chez eux dès la nuit suivante ; les gens exerçant les activités de boucher ou de boulanger devront faire crédit aux prévôts du roi et de Guillaume jusqu'à concurrence de cinq sous et, à nouveau, pour un montant équivalent, en cas de remboursement correct ; sinon, ils consentiront des prêts seulement sur pleigerie ; tout homme de cette église coupable d'un forfait sera justiciable du maire de celle-ci et, si la victime n'obtient pas réparation par cette procédure, des prévôts du roi et de Guillaume (mais seulement après dessaisissement du maire) ; tout homme de cette église désirant commercer sera justiciable des mêmes prévôts durant l'exercice de son commerce. En outre, Guillaume amortit à l'avance toute donation faite à l'église sur son fief, ce que confirme le roi. Enfin, Louis VI et Guillaume, de même que leurs prévôts, n'auront aucun droit sur les hommes de l'église vivant hors de la châtellenie.
A. Original. Parchemin, autrefois scellé d'un sceau pendant. Hauteur à gauche 460 mm, à droite 450 mm (dont 20 à 30 mm de repli) ; largeur en haut 320 mm, en bas 300 mm. Archives départementales de l'Yonne, H 15, n° 2.
a. M. Quantin, Cartulaire général de l'Yonne, t. I, Auxerre, 1854, p. 254, n° CXXXVII, d'après A.
b. J.-H. Bauchy, Les coutumes de Lorris sont-elles nées à Bellegarde ?, dans Bulletin de la Société archéologique et historique de l'Orléanais, nouvelle série, t. III, 1964, p. 185 et suiv., d'après A.
Fac-similé : J.-H. Bauchy, Les coutumes..., p. 186.
Fac-similé : J.-H. Bauchy, Mille ans d'histoire à Bellegarde, Bellegarde, 1981, p. 22.
Fac-similé : J.-H. Bauchy, Histoire de la forêt d'Orléans..., Paris, 1983, p. 133.
Traduction : J.-H. Bauchy, Les coutumes..., p. 185 et suiv.
Traduction : J.-H. Bauchy, Mille ans..., p. 23.
Indiqué : M. Prou, De la nature du service militaire dû par les roturiers aux XIe et XIIe siècles, dans Revue historique, t. XLIV, 1890, p. 319.
Indiqué : J.-H. Bauchy, Notes sur les origines de Bellegarde-en-Gâtinais et de Quiers-sur-Bezonde, dans Bulletin de la Société archéologique et historique de l'Orléanais, nouvelle série, t. IV, 1965, p. 32-34.
Indiqué : F. Gasparri, L'écriture des actes de Louis VI, n° 54.
Indiqué : J.-H. Bauchy, Histoire de la forêt d'Orléans..., p. 116-123 et passim.
In nomine sancte et individue Trinitatis. Ego Lucdovicus, Dei misericordia in regem Francorum sublimatus. No-[2]-tum fieri volo cunctis fidelibus tam futuris quam et instantibus, quod nos et Willelmus de Sosiaco ecclesiam de Sosiaco, cum omnibus ejusdem ęcclesię possessio-[3]-nibus, Deo et Beato Johanni Senonensis monasterii et Rainardo, ejusdem loci venerando abbati, et fratribus ibi Deo servientibus jure perpetuo habendam et [4] optinendam, salvis consuetudinibus nostris, et donamus et concedimus. Consuetudines autem, quas nos et Willelmus de nobis ibi habemus, ta-[5]-les sunt : homines ęcclesię, infra castrum manentes, in expeditionem et equitatum cum corpore nostro venient ; et, si Guillelmus pro [6] castello guerram habuerit et inimicis suis forifacere voluerit, cum eo ibunt, ita quod, si in mane vel in nocte de hospitiis suis mo-[7]-verint, ad sua sequenti nocte hospitia redibunt ; idem etiam preposito Guillelmi facient, si alicubi pro vindicta castelli accipien-[8]-da de aliquo ire voluerit et eos, ut secum eant, submonuerit ; homines etiam ecclesie qui, infra castrum manentes, ministeriales erunt et in [9] castro vendendi ministerium ex consuetudine habebunt, carnifices scilicet tantummodo et pistores, preposito nostro et preposito Guillel-[10]-mi creditionem usque ad Vque solidos facient et, si prepositi, juxta hominum voluntatem et termino sibi ab hominibus dato, eos quinque solidos eis [11] reddiderint, homines alia eis vice creditionem facient ; si vero hominum voluntatem prepositi idem non fecerint, homines illi sine salva [12] plegia vel sine salvo fidejussore vel salvo vadimonio nichil deinceps illis credent ; preterea, si aliquis homo ecclesie in castro [13] manens alicui forifecerit, ille, cui forifactum illatum fuerit, majori ęcclesię inde clamorem faciet et per justitiam majoris recti-[14]-tudinem inde accipiet ; si vero per majorem rectitudinem habere inde non poterit, ad nostrorum prepositorum justitiam recur-[15]-ret ; verum, quamdiu homo ecclesie paratus de rectitudine facienda per majoris manum habebitur, nullo modo a prepositis nostris justitiabitur ; [16] illi tamen homines ecclesie, qui agere mercationem voluerint, dum mercaturam illam tenuerint, secundum mercationem illam a prepositis nostris [17] justitiabuntur. Guillelmus autem de Sosiaco, pro animabus predecessorum suorum et pro peccatorum suorum remissione, concedit [18] et nos regia actoritate nostra concedimus et confirmamus quod, si predicte ecclesie aliquid de feodo suo a quibuslibet dabitur, ab eadem ecclesia quiete penitus [19] et pacifique et absque aliqua sua vel successorum suorum laicali potestate perpetuo possideatur. Hoc etiam universis innotes-[20]-cere volumus quod in forinsecis ecclesie hominibus nos vel Guillelmus vel prepositi nostri nichil prorssus (sic) habebimus. Quod ne valeat [21] oblivione deleri, scripto commendavimus et, ne possit a posteris infirmari, sigilli actoritate et nominis nostri caractere subterfirmavimus. [22] Actum Lorriaci publice, anno incarnati Verbi M°C°XX°IIII°, regni nostri X°VII°. Astantibus in palatio nostro quorum [23] nomina subtitulata sunt et signa. Ꞩ Stephani dapiferi. Ꞩ Gisleberti buticularii. Ꞩ Hugonis constabularii. Ꞩ [24] Alberici camerarii. (Monogramma) Data per manum Stephani cancellarii.
(Locus sigilli)