1108, après le 3 août. — Paris (Palais royal).
Louis VI, à la suite de la plainte des chanoines de Notre-Dame de Paris déclarant que leurs serfs, méprisés, n'étaient pas admis à témoigner en justice contre les hommes libres, décide, sur le conseil des évêques et des grands, que ces serfs auront le droit de témoigner dans toutes les causes et de combattre en duel judiciaire aussi bien contre des hommes libres que contre des serfs ; que les hommes libres ne pourront les accuser de faux témoignage que par le duel judiciaire ; que personne ne pourra s'opposer à cette décision, sous peine de perdre son procès, d'être considéré comme rebelle à la volonté royale, d'encourir l'excommunication, jusqu'à ce qu'il ait donné satisfaction aux chanoines, et, en attendant, de ne plus pouvoir témoigner en justice.
A. Original. Parchemin scellé d'un sceau plaqué. Hauteur à gauche 580 mm, à droite 560 mm ; largeur en haut 400 mm, en bas 375 mm. Archives nationales, K 21A, n° 1 (Musée, AE II, 123).
B. Copie du xiie siècle, dans le Livre noir de Notre-Dame de Paris, Archives nationales, LL 78, p. 42, n° XI, avec en marge le titre : « Quod servi ęcclesiastici possint testificari adversus liberos homines ».
C. Copie du xiiie siècle, dans le Grand pastoral de Notre-Dame, Archives nationales, LL 76, p. 595, n° LXXXIIII, sous une rubrique semblable au titre de B.
D. Copie du xiiie siècle, dans le Petit pastoral de Notre-Dame, Archives nationales, LL 77, p. 51, n° XXIII, sous une rubrique semblable au titre de B.
E. Copie du xviie siècle, Bibliothèque nationale, fr. 16176, fol. 41v, d'après C.
F. Copie du xviie siècle, par A. Duchesne, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 55, fol. 13, d'après D.
G. Copie du xviie siècle, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 83, fol. 79, d'après D.
H. Copie du xviie siècle, par P. Pithou, Bibliothèque nationale, Collection Dupuy, vol. 222, fol. 83, d'après D.
I. Copie du xviie siècle, Bibliothèque nationale, lat. 11835, p. 126, d'après D.
J. Copie de la fin du xviie siècle, Bibliothèque nationale, ms. fr. nouv. acq. 7339 (Collection De Camps, vol. 11), fol. 311, d'après a.
K. Copie du xviiie siècle, collationnée par Percier « conseiller maître à ce commis », Archives nationales, K 181, n° 10, d'après A.
a. Ph. Labbe, Alliance chronologique, t. II, p. 597, d'après D.
b. Theodori poenitentiale, t. II, p. 577, d'après D.
c. É. Baluze, Miscellanea, in-8°, t. II, p. 185, sans indication de source.
d. É. Baluze, Miscellanea, in-fol., t. III, p. 62, d'après c.
e. B. Guérard, Cartulaire de Notre-Dame de Paris, t. I, p. 246, n° VII, d'après D.
f. Ordonnances des rois de France, vol. supplémentaire, p. 161, avec référence à abc et e.
g. J. Tardif, Monuments historiques, n° 334, p. 198, d'après A (éd. incomplète).
h. R. de Lasteyrie, Cartulaire général de Paris, n° 150, p. 169, d'après A.
Fac-similé partiel : F. Gasparri, L'écriture des actes de Louis VI, pl. I.
Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. II, p. 396 (1108) et p. 403 (1109).
Indiqué : A. Luchaire, Institutions monarchiques, t. II, p. 126, n. 2.
Indiqué : G. Tessier, Charles le Chauve, t. II, p. 564-565.
Indiqué : P. Petot, Serfs d'Église habilités à témoigner en justice, dans Cahiers de civilisation médiévale, t. III, 1960, p. 191, 192.
Indiqué : F. Gasparri, op. cit., n° 1.
Indiqué : É. Bournazel, Le gouvernement capétien, p. 11, n. 20 ; p. 12, n. 26 ; p. 13, n. 38 ; p. 43 et n. 123 ; p. 131, n. 5 et 8 ; p. 132, n. 15 ; p. 133, n. 24.
Indiqué : O. Guillot, La participation au duel judiciaire de témoins de condition serve dans l'Île-de-France du XIe siècle : autour d'un faux diplôme de Henri Ier, dans Mélanges J. Yver, Paris, 1976, p. 347, n. 11.
Indiqué : R. Kaiser, Bischofsherrschaft, p. 483, n. 64.
Indiqué : A.W. Lewis, Suger's views on kingship, dans Abbot Suger and Saint-Denis. A Symposium [1981], New York, 1986, p. 54, n. 28, 35 et 40.
Ce diplôme fut confirmé par Pascal II le 24 janvier 1113.
Lugdovicus, Dei gracia Francorum rex, omnibus Christi fidelibus. [2] Cum juxta sacratissimarum legum instituta regia potestas, ex injuncto sibi officio, ecclesiarum defensioni et honori plurimum [3] vaccare debeat, opere pretium est eos quibus tanta permissa est a Deo potestas, earum tranquillitati et paci attentiori sollicitudinis cura [4] providere et, ad laudem Dei omnipotentis « per quem reges regnant », ecclesias et earum res quodam honoris privilegio decorare, ut in bonis [5] actibus et regium morem exerceant et superne retributionis premium indubitanter recipiant. Noverint igitur omnes quia sancte Parisiensis [6] ecclesie conventus nostre serenitatis presentiam adierit, conquerendo ostendens et ostendendo conquerens, quatinus servi prefate ecclesie seculari-[7]-bus personis tanto contemptui habebantur, quod in forensibus et civilibus causis vel placitis adversus liberos homines in testimonium nullatenus [8] recipiebantur et ecclesiastica mancipia secularibus servis fere in nullo preferebantur ; unde res ecclesiastica ob tanti scilicet dedecoris [9] opprobrium non solummodo vilescebat, sed maximum diminutionis incommodum de die in diem incurrebat. Cognita vero ecclesię [10] querela, motus tam ratione quam dilectione, necessarium duxi a Parisiensi ecclesia, nobis quidem inter alias familiarissima, tantum scandalum [11] omnino removere et regiam sedem regio benefitio sublimare. Ego igitur Lugdovicus, Dei clemencia Francorum rex, communi quidem epis-[12]-coporum ac procerum nostrorum consilio et assensu, regie auctoritatis decreto, instituto et decerno, ut servi sancte Parisiensis ecclesie, illi scilicet qui [13] proprie ad canonicos pertinent, adversus omnes homines, tam liberos quam servos, in omnibus causis, placitis et negotiis liberam et perfectam habe-[14]-ant testificandi et bellandi licentiam et nemo umquam, servitutis occasionem eis opponens, in eorum testimonio ullam dare presumat calumpniam. [15] Hac autem ratione licentiam testificandi ea que viderint et audierint eis concedimus quod, si aliquis liber homo in eadem causa de falso testimo-[16]-nio illos contradicere et conprobare voluerit, aut suam comprobationem duello perficiat, aut, eorum sacramentum sine ulla alia contradictione [17] recipiens, illorum testimonio adquiescat. Quod si aliquis temeraria presumptione illorum testimonium in aliquo refutaverit aut calumpniaverit, [18] non solum regie auctoritatis et publice institucionis reus existat, sed querelam negotii sui vel placiti inrecuperabiliter amittat, ita scilicet ut pre-[19]-sumptuosus calumpniator, de querela sua si querat ulterius, non audiatur et, si aliquid ab eo queratur alterius, querele reus et convictus omnino habe-[20]-atur. Aliud etiam statuimus ut predictus calumpniator, nisi de tanta calumpnie culpa Parisiensi ecclesie satisfecerit, excumunicationis (sic) mucrone feria-[21]-tur et ad testimonium fatiendum (sic) interea non admittatur. Ut autem hujus nostre institutionis edictum perpetue firmitatis privilegio muniatur, [22] presentem cartam fieri precepimus, que nostre auctoritatis effectum posterorum memorie tradat et totius retractationis occasionem in perpetuum ex-[23]-cludat. Ad hec etiam, in testimonium veritatis, nomina episcoporum, comitum ac procerum nostrorum qui huic carte assensum prebuerunt inscri-[24]-bi justum decrevimus et ad extremum sigillo nostre imaginis ipsam cartam signavimus et caractere nostri nominis corroboravimus. [25] Adstantibus de palatio nostro quorum nomina subtitulata sunt et signa. (Crux) Signum Anselli de Garlanda, tunc temporis dapiferi nostri. [26] Ꞩ. Hugonis cognomine Strabonis, tunc temporis constabularii nostri. Ꞩ. Guidonis, filii Guidonis de Turre, tunc temporis buticularii nostri. [27] Ꞩ. Guidonis, camerarii nostri. (Crux) Signum Galonis, Parisiensis episcopi. Ꞩ. Ivonis, Carnotensis episcopi. Ꞩ. Johannis, Aurelianensis episcopi. Ꞩ. Manasse, [28] Meldensis episcopi. Ꞩ. Odonis, comitis de Corboilo. Ꞩ. Mathei, comitis de Bello Monte.
[29] Signum (Monogramma) Lugdovici regis.
[30] Actum publice Parisius, regio palatio, anno ab Incarnatione Domini MCVIII°, indictione Ia, anno regni nostri I°.
[31] Stephanus cancellarius relegendo subscripsit.
(Sigillum placatum)