S.d. [1115-1126].
Louis VI établit une commune à Soissons et en fixe les coutumes.
Acte perdu, reproduit en grande partie par un diplôme de Philippe Auguste. Le début de ce dernier indique en effet clairement (contrairement à l'opinion émise par G. Bourgin) qu'il reprend les dispositions de la charte de commune accordée par Louis VI (désignée par l'expression cartam super communia), puis confirmée par Louis VII. Cependant ses dernières phrases, apparemment discordantes (d'une part « Preter has autem consuetudines a patribus nostris eis concessas... », d'autre part « Has itaque consuetudines pretaxatas et eas que ab avo nostro eis concesse... »), laissent planer un doute sur l'étendue réelle ou le mot à mot des mesures prises par Louis VI.
Déterminer à quelle date Louis VI délivra cette charte de commune est délicat. G. Bourgin, que nous suivons ici, écrit : « L'année 1135 sera [son] terminus ad quem, l'année 1115 [son] terminus a quo. » Dom Grenier a pris comme dates limites 1109 et 1120, on ne voit pas pourquoi, et son collaborateur Dom Caffiaux émet une théorie analogue quand il prétend que la commune « fut érigée par le roi, du consentement du comte, scavoir Jean, et son frère Manassès évesque ». Quelques auteurs, sans beaucoup plus de raison, affirment que la commune date exactement de 1115. Mais qu'elle soit antérieure à 1135, c'est ce qui est prouvé par la présence de Nocher, maire de Soissons, parmi les témoins du procès de Téulfe, abbé de Saint-Crépin-le-Grand. On verra dans un instant que beaucoup de motifs nous portent à croire que la commune de Soissons a été fondée entre 1115 et 1118. La plus grande difficulté provient de ce que Guibert de Nogent ne parle pas de son érection. Il est mort en 1124, sans en dire un mot dans ses Mémoires... On [peut] admettre que, si ce personnage n'y fait pas allusion, c'est qu'elle est postérieure à la conclusion de son livre III. En revanche, Guibert nous renseigne parfaitement sur la vie du comte de Soissons Jean Ier. Or la date de la mort de Jean Ier n'est point parfaitement déterminée ; elle est peut-être de 1116, date de la conclusion du livre III de Guibert, où elle est narrée... En tout cas, à sa mort, s'ouvrait une minorité..., après que la dignité comtale eût été amoindrie par tant de scandales. Que les bourgeois en aient profité pour demander une commune, c'est ce qu'il serait fort légitime de croire... On a supposé que la commune avait été accordée aux Soissonnais par le comte Renaud, successeur du comte Jean... Mais comment expliquer que le nom même du comte ne soit pas mentionné dans le texte que nous avons de la charte de commune et qui, en dépit des transformations et des altérations..., ne doit pas différer absolument du texte de la concession primitive ? N'est-ce point là une preuve indirecte et de la faiblesse du pouvoir comtal au moment de la fondation de la commune et du peu de fait que le comte a pris à celle-ci.
Mais une charte de commune, sans être toujours un contrat bilatéral, est au moins une concession d'une personne juridique à une autre. Dans l'état d'effacement actuel du pouvoir comtal, l'évêque seul pouvait accorder aux Soissonnais une charte de commune. En 1116, l'évêque régnant, Lisiard de Crépy, était un homme de valeur ; quelle qu'ait été la forme sous laquelle les bourgeois de Soissons réclamèrent des libertés, on peut croire que Lisiard, en leur accordant de grands privilèges, a dû réserver les droits de l'épiscopat...
Une raison de croire que la commune fut fondée avant 1126 est qu'elle est mentionnée, dans le catalogue des évêques de Soissons, sous l'épiscopat de Lisiard de Crépy. On sait que Lisiard est mort en effet le 18 octobre 1126... C'est donc entre 1115 et 1126 et plutôt aux environs de 1116 que s'est fondée la commune de Soissons. »
A la fin du règne de Louis VI, la commune de Soissons se rendit coupable de divers excès à l'encontre de l'église locale et de son évêque, Joscelin de Vierzy, ce qui motiva l'intervention royale.
Acte de Philippe Auguste :
« ... Philippus, Dei gratia Francorum rex. Noverint universi presentes pariter et futuri, quod karissimus avus noster Ludovicus burgensibus Suessionensibus communiam inter se habendam concessit et sigilli sui auctoritate confirmavit ; post cujus decessum pater noster Ludovicus bone memorie eis eam manutenuit et custodivit. Nos vero, priorum patrum nostrorum vestigiis inherentes, cartam super communia eis a memorato avo nostro concessam et communie consuetudines, sicut pater noster eas eis tenuit, concedimus et confirmamus, has videlicet :
[1.] Infra firmitates civitatis Suessionensis alter alteri recte secundum suam opinionem auxiliabitur et nullatenus pacietur, quod aliquis alicui eorum aliquid auferat vel ei talliatam faciat vel quidlibet de rebus ejus capiat, excepto hoc quod homines civitatis episcopo per tres menses de pane et de carne et piscibus creditionem facient ; et si episcopus post tres menses quod ei creditum fuerit non reddiderit, nichil ei credetur, donec illud ab episcopo persolvatur. Piscatores autem forenses non nisi per quindecim dies ei creditionem facient ; et si post quindecim dies non reddiderit, tantum de rebus communie ubicumque potuerint capient, quoad quicquid episcopo crediderunt habeant.
[2.] Omnia forisfacta, exceptis infractione urbis et veteri odio, quinque solidis emendabuntur ; et, si ab aliquo teloneum requiratur et requisitor diem, quo illud et unde illud habere debuit, minime nominaverit, numquam ei respondebitur ; et si diem nominaverit et ille dictum ejus sola sua manu infirmare non poterit, quinque solidis emendabit.
[3.] Si quis vero sacramentum alicui facere debuerit et ante arramitionem sacramenti se in negotium suum iturum dixerit, propter illud faciendum de itinere suo non remanebit nec ideo incidet ; sed, postquam redierit, convenienter submonitus sacramentum faciet.
[4.] Si autem archidiaconus aliquem implacitaverit, nisi clamator ante venerit vel forifactura apparuerit, non ei respondebit. Si tamen testem habuerit contra quem accusatus defendere se non poterit, emendabit.
[5.] Homines etiam communionis hujus uxores quascumque voluerint, licentia a dominis suis requisita, accipient et, si domini hoc concedere noluerint et absque consensu et concessione domini sui aliquis uxorem alterius potestatis duxerit et si dominus suus inde eum implacitaverit, quinque tantum solidis illi inde emendabit.
[6.] Capitales homines censum debitum dominis suis persolvent, sed, si die constituto non reddiderint, quinque inde solidis emendabunt.
[7.] Et si aliquis aliquam injuriam fecerit homini qui hanc communionem juraverit et clamor ad juratos inde venerit, si ipsum hominem qui injuriam fecerit capere potuerint, de corpore suo vindictam accipient, nisi forifactum emendaverit ipsi cui illatum fuerit, secundum juditium virorum illorum qui communionem custodierint. Et si ille qui forifactum fecerit, ad aliquod receptaculum perrexerit et homines communie ad ipsum receptaculum transmiserint et domino receptaculi vel primatibus ipsius loci questionem fecerint, ut de eorum inimico faciant, eis rectitudinem, sicut superius dictum est, si satisfacere voluerint, rectitudinem accipient. Quod si facere noluerint, homines communie auxiliatores erunt faciendi vindictam de corpore et de pecunia ipsius qui forifactum fecit et hominum illius receptaculi, ubi inimicus eorum erit.
[8.] Si mercator in istam villam ad mercatum venerit et aliquis ei aliquid forifecerit infra leucam istius ville, si jurati inde clamores audient et mercator in ista villa eum invenerit, homines communie ad vindictam faciendam super hoc recte secundum opinionem suam auxilium prestabunt, nisi mercator ille de hostibus sepedicte communie fuerit. Et si ad aliquod receptaculum ille adversarius perrexerit, si ipse mercator vel jurati ad eum miserint et ille hostis satisfecerit mercatori secundum judicium eorum qui communionem servaverint, vel probare et ostendere poterit se illud forifactum non fecisse, communie sufficiet. Quod si ille facere noluerit, si postmodum intra villam Suessionensem capi poterit, de eo vindictam facient jurati.
[9.] Nemo autem preter nos et dapiferum nostrum poterit conducere in villam Suessionensem hominem qui forifactum fecerit homini qui hanc communiam juraverit, nisi forifactum emendare venerit secundum judicium illorum qui communiam servaverint.
[10.] Si episcopus Suessionensis ignoranter adduxerit in civitatem Suessionensem hominem qui forifactum fecerit homini istius communie, postquam sibi ostensum fuerit illum esse de hostibus communie, nullo modo eum postea adducet, nisi assensu illorum quibus communia servanda incumbit, et ea vice eum reducere poterit.
[11.] Pecuniam illam quam homines istius communie crediderunt antequam communiam hanc jurassent, si rehabere non poterint, postquam inde justum clamorem fecerint, querent quoquo modo poterint, quod creditam pecuniam rehabeant. Pro illa vero pecunia quam crediderint postquam hanc communiam juraverint, nullum hominem capient, nisi sit debitor vel fidejussor.
[12.] Si extraneus homo panem aut vinum suum in villam Suessionensem causa securitatis adduxerit, si postea inter dominum ejus et homines communie discordia emerserit, quindecim dies habebit ille vendendi panem et vinum in eadem villa et deferendi nummos et aliam pecuniam suam preter panem et vinum, nisi ipse forifactum fecerit vel fuerit cum illis qui fecerint.
[13.] Nemo de villa prelibata qui hanc communionem juraverit, credet pecuniam suam vel comodabit (sic) hostibus communie, quamdiu guerra duraverit ; et si quis probatus fuerit credidisse aliquid hostibus communie, justicia de eo fiet ad judicium eorum qui communiam servabunt.
[14.] Si aliquando homines communie contra hostes suos exierint, nullus de communia loquetur cum hostibus communie, nisi licencia custodum communie.
[15.] Ad hoc statuti homines jurabunt quod neminem propter amorem seu propter odium deportabunt seu gravabunt et quod rectum judicium facient secundum suam estimationem. Omnes alii jurabunt quod idem judicium quod predicti statuti super eos fecerint et patientur et concedent, nisi probare poterint, quod de censu proprio persolvere nequeant.
[16.] Universi homines infra murum civitatis et extra in suburbio commorantes, in cujuscumque terra morentur, communionem jurent. Qui vero jurare noluerit, illi qui juraverunt de domo ipsius et de pecunia justiciam facient.
[17.] Si quis eciam de communione aliquid forifecerit et per juratos emendare noluerit, homines communie facient exinde justiciam.
[18.] Si quis vero ad sonum pro congreganda communia factum non venerit, duodecim denariis emendabit.
[19.] Preter has autem consuetudines a patribus nostris eis concessas et indultas, concedimus ut...
Has itaque consuetudines pretaxatas et eas que ab avo nostro eis concesse fuerunt et confirmate... concedimus et confirmamus... »