1131 [après le début de novembre]. — Orléans.
Louis VI et Louis, son fils, par dérogation à la coutume qui veut que les descendants d'une serve quelconque et d'un serf royal suivent le sort du père et non de la mère, attribuent à Saint-Mesmin[-de-Micy], par amitié pour Hugues, abbé de cette église, la future descendance de Chrétienne, serve de Saint-Mesmin, et d'Étienne, serf royal, mariés à l'insu de leurs maîtres respectifs.
D'autre part, ils ordonnent la destruction des maisons construites au-delà du Loiret, vis-à-vis du bourg de Saint-Mesmin et autorisent l'abbé et les religieux de Saint-Mesmin à démolir celles qui seraient bâties illégalement : a) sur la terre s'étendant des quatre moulins de Saint-Mesmin au confluent du Loiret et de la Loire ; b) sur la rive gauche de ce fleuve jusqu'à la colline touchant ladite terre, de même que celles qui obstrueraient l'accès du pont.
Enfin, ils concèdent, pour la réfection des moines, le cours du Loiret depuis les quatre moulins jusqu'à la Loire, l'emplacement d'un moulin et le droit de pêche.
A. Original perdu.
B. Copie du xviie siècle, par A. Duchesne, Bibliothèque nationale, Collection Baluze, vol. 41, fol. 200, sous le titre : « Privilegium Ludovici et Ludovici regum super hoc quod nullus audeat vel praesumat auctoritate regia aedificare domos ultra pontem Beati Maximini, a IIII molendinis usque ad finem Ligeriti », sans indication de source.
C. Copie du 26 février 1752, par Jullien et Lion, notaires au Châtelet d'Orléans, Archives nationales, R4 305, 4e liasse, sous le même titre qu'en B, d'après le « cartulaire en parchemin étant dans le trésor de l'abbé de Saint-Mesmin ».
D. Copie incomplète, envoyée le 17 mars 1765, par Dom Gérou, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 54, fol. 142, sous le titre : « Don de quelques serfs à l'abbaye de S. Mesmin par les roys Louis le Gros et Louis le Jeune, son fils », « tiré du cartulaire de l'abbaye de S. Mesmin, fol. XI°, carta 36a ».
a. Ordonnances des rois de France, vol. supplémentaire, p. 229, d'après D (éd. partielle).
b. A. Luchaire, Institutions monarchiques, t. II, p. 339, n° 17, d'après D (éd. partielle).
c. M.-M. Lemarignier[-Claude-Moniot], Les cartulaires de Saint-Mesmin de Micy. Étude critique et essai de restitution (Thèse de l'École des chartes, 1937, dactyl.), p. 229, n° LIII, d'après BD.
Indiqué : Bibliothèque nationale, lat. 5420, fol. 87, n° X.
Indiqué : Bibliothèque municipale d'Orléans, ms. 488 (3942), fol. 59v, avec la référence : « Cartario [S. Maximini], XXXV ».
Indiqué : Archives départementales du Loiret, J 1445, avec la référence : « Papier des privilèges [de Saint-Mesmin de Micy], fol. 3 ».
Indiqué : A. Luchaire, op. cit., t. II, p. 120, n. 2 ; p. 129, n. 1.
Indiqué : É. Bournazel, Le gouvernement capétien, p. 108, n. 41 ; p. 110 et n. 49.
Indiqué : A.W. Lewis, Royal succession in Capetian France, Cambridge (Mass.), p. 248, n. 55.
« Nous ne sommes pas certains » écrit A. Luchaire (Louis VI, p. 223) « que l'acte indiqué par le chanoine Hubert [dans son Histoire du pays orléannois : Bibliothèque municipale d'Orléans, ms. 560 (436), fol. 343], d'après le cartulaire de Saint-Mesmin, soit celui-ci, car il y était question d'un partage d'hommes serfs entre l'abbé Hugues et le roi Louis VI, l'an 23e de son règne, le 1er du couronnement de Louis le Jeune, son fils. Cependant, comme ce sont les mêmes dates et que nous ne connaissons pas d'autre acte de cette année relatif à Saint-Mesmin, il se pourrait qu'Hubert se fût quelque peu trompé sur l'objet du document ».
A notre avis, il s'agit bien du présent texte, le chanoine Hubert ayant insisté d'une manière maladroite sur une partie du dispositif ; l'autre acte de Louis VI pour Saint-Mesmin-de-Micy (de même date que celui-ci), que nous avons retrouvé et jugé faux, est d'une teneur tout à fait différente.
La sincérité du diplôme édité ici ne fait aucun doute. Toutefois, il convient de faire deux remarques à son sujet. D'une part, sa tradition est défectueuse, car l'eschatocole (exception faite de la date) ne nous est pas parvenu : il manque en particulier la liste des grands officiers. En outre, d'un point de vue formel, sa suscription Ludovicus pater et Ludovicus filius a une forme inusitée, voire aberrante ; il en va de même de l'expression sigilli nostri karactere, présente dans la formule de corroboration.
In nomine sanctae et individuae Trinitatis. Ludovicus pater et Ludovicus filius, gratia Dei Francorum reges. Scientes intelligimus et nemo est qui nesciat quod nos, quos Dominus per gratiam et misericordiam suam regiae dignitati praeesse voluit, non solummodo secularium rerum curam habere, sed praecipue res ecclesiasticas tueri, augmentare et conservare debemus nec regias opes, quibus ex Dei promissione sufficienter abundamus, paupertate monachorum et elemosynis antecessorum nostrorum regum, quas Domino pro redemptione peccatorum suorum obtulerunt, inrationabiliter et malo cupiditatis amplificare quaeramus. « Quid enim prodest homini, si mundum universum lucretur, animae vero suae detrimentum patiatur ? ». Volumus igitur notum fieri fidelibus nostris, tam praesentibus quam futuris, quod in sexto regni nostri anno quidam homines de familia nostra, nobis placere cupientes, aures nostras inquietare non sunt reveriti, asseverantes quod Radulfus thelonearius, homo Sancti Maximini, de familia nostra erat, descendens a generatione Constancii avi sui, cognomine Clavelli, quem Constancium de familia nostra fuisse dicebant ; quae res, praesente Johanne, Aurelianensi episcopo, et Alberto, Sancti Maximini abbate, in curia nostra ventilata, nullam efficaciam secundum rei veritatem obtinuit ; sed praedictus Radulfus in praesentia nostra juravit quod ipse Constancius, de quo agebatur, homo Sancti Maximini erat et nullius servituti, nisi servituti Sancti Maximini, obnoxius. Et quia juramentum omnis controversiae finalis causa est, ipsum Radulfum et omnes illos utriusque conditionis masculos et feminas, qui a praedicto Constancio per generationes descenderent et quos ecclesia Sancti Maximini habebat vel habitura erat, nos in pace, omni calumnia remota, ecclesiae Sancti Maximini in pace obtinere concessimus. Transacto autem plurimorum annorum curriculo, contigit ut quaedam femina de familia et cognatione supradicti Constancii, nomine Christiana, nescientibus dominis suis jungeretur in matrimonium cuidam homini, nomine Stephano, de familia nostra, in cujus filiis et filiabus secundum consuetudinem famulorum nostrorum nullus homo nec sanctus portionem habet. Nos autem utilitati ecclesiae magis quam nostrae consuetudini consulentes, pro amore Dei et honore Sancti Maximini et dilectione, quam habemus erga domnum Hugonem, ipsius loci abbatem, concedimus ut filii, si qui nascituri sunt inter predictum virum et feminam, in partitionem veniant, ita ut illi qui ad matris partem pertinebunt, in servitutem ecclesiae et ad maternam hereditatem revertantur. Domus vero, quae trans pontem Ligeriti fluminis aedificatae sunt et quae quasi e regione burgum Sancti Maximini spectare videntur et interpositione solummodo pontis et Ligeriti fluvii a burgo distant, malum ecclesiae Sancti Maximini prominantes, praecipimus evelli et destrui. De cetero autem prohibemus regia auctoritate ut nulli amplius liceat aedificare domos in ipsa terra, cujuscumque sit, quae est a quatuor molendinis Sancti Maximini usque in illum locum ubi Ligeritus fluvius cursum suum finit in Ligerim, neque a ripa ipsius fluminis, quae respicit ad meridiem usque ad collem praedictae terrae adjacentem. Quod si aliqui perversi homines, in temeritate sua vel audacia confusi, alias domos vel aedificia in eadem terra construxerint vel vias publicas, quae ad pontem ducunt, obstruxerint, abbati Sancti Maximini et monachis et hominibus eorum damus et concedimus licentiam destruendi, absque ulla reclamatione quae ad nos fiat. Cursum autem praedicti fluvii a quatuor molendinis, per cujuscumque terram defluat, usque in Ligerim, cum area unius molendini et piscatione, quae ad mensam et refectionem fratrum Deo et prothomartyri Stephano et pio confessori Maximino servientium concedimus. Quod si quis huic nostrae concessioni et praeceptioni contraire voluerit, omnes ejus possessiones cum pecunia publicentur. Et ut hoc praeceptum nostrum firmius habeatur, sigilli nostri karactere firmare curavimus.
Data Aurelianis publice, anno Incarnationis dominicae MCXXX, regni vero nostri XXIII, Ludovici filii nostri primo.