1136 [3 août-24 octobre]. — Saint-Germain-en-Laye [en cour royale].
Louis VI, avec l'accord de son fils Louis, roi, et de la reine Adélaïde, confirme aux religieux de l'abbaye royale réformée de Notre-Dame et Saint-Jean de Laon les biens du monastère tels que les possédaient les religieuses avant leur expulsion, en réservant toutefois les droits royaux et le douaire de la reine Adélaïde, à savoir :
1) dans le diocèse de Laon : l'église de Saint-Pierre, attenante à cette abbaye de Saint-Jean ; la pôté de Crécy[-sur-Serre], avec son église et ses dépendances, la totalité de Montigny[-sur-Crécy] et l'essentiel de Céply (avec la pêcherie et les moulins) ; Pargny[-lès-Bois] et Bois[-lès-Pargny], avec les dîmes assises sur leurs églises ; la pôté de Chalandry, avec la pêcherie et les moulins ; Cohartille et Aboilard, avec la pêcherie ; les dépendances (dont le moulin) de « Givereium » ; Froidmont et Dercy ; les coutures « Sancti Cornelii », moyennant un cens de cinq sous ; la pôté de Voyenne, avec son église, la pêcherie et les moulins ; Erlon et l'emplacement des moulins de Mérie ; la pôté de Fontaine[-lès-Vervins] avec ses dépendances, en particulier les moulins et les dîmes assises sur l'église ; dans la forêt de Thiérache, Landouzy[-la-Ville], avec son église, le moulin et le four ; Busigny avec le moulin et le four, ainsi que Cambron ; la pôté de Suzy avec la dîme de l'église, Courtemèche et une partie de Sébacourt ; « Seusiellum » et Le Sauvresis, avec l'exercice de la justice ; la pôté de Crandelain, Trucy et une partie de Colligis, avec l'exercice de la justice ; la justice sur une partie de Lierval ; à Braye[-en-Laonnois], une terre relevant de Trucy, avec l'exercice de la justice ; l'église de Crandelain, ainsi que les deux chapelles de Trucy et de Courtecon ; la réserve et divers droits sur son domaine de Monampteuil, dont les tenanciers doivent chaque année trois « placiti bannales », tout comme ceux des domaines de Trucy et de Malval ; à Cerny[-en-Laonnois], l'église de Saint-Remi (pourvue des revenus de la forêt et des prés de Midesse) avec son enclos ainsi que les chapelles, l'ensemble des dîmes (perçues sur ses dépendances de Troyon, « Buhigne », « Valmoul », Midesse, « Valleham » et « Curchion »), la moitié du marché, toutes les corvées, sept coutures et une partie de « Fossi » ; la réserve, des droits de justice et les dîmes des coutures dans la pôté de Midesse et ses dépendances de « Valleham » et « Curchyon », ainsi qu'à « Roscheium », Troyon et dans la pôté de Vendresse ; une terre à Paissy et à Moulins ; un cens annuel de vingt sous (monnaie de Laon) et de vingt-quatre livres de cire dû par l'abbaye d'Origny-Sainte-Benoîte pour Chaudardes et Cuiry[-lès-Chaudardes] ; une rente de six sous due par les chanoines de Saint-Jean[-du-Bourg] de Laon pour des terres dépendant de Bois[-lès-Pargny] ; diverses vignes tant sur la montagne de Laon, que dans le val ou la montagne de Saint-Vincent, ou encore sous Clairizet (Clericellum) ; un cens et l'exercice de la justice à « Ursumvilleir » et sur des maisons situées à la porte royale [de Laon] ; la moitié du cens et des droits de justice sur trois maisons situées devant la porte de l'abbaye et donnant sur la cour du roi ; l'exercice de la justice sur une terre de Lor ;
2) dans le diocèse de Reims : le lieudit « Manufirma » (situé sur les villages de Trigny et de Châlons[-sur-Vesle]), avec l'exercice de la justice ; Hannappes dans la forêt de Thiérache ;
3) dans le diocèse de Châlons-sur-Marne : la pôté de Melette et Chevé, avec les dîmes assises sur l'église et l'exercice de la justice ;
4) dans le diocèse de Toul : — en Ornois, Mandres, Lunéville (avec l'église et les dîmes), Bonnet, Horville, Richecourt, Baudignécourt, Ormanson, ainsi que la moitié de la dîme de Houdelaincourt ; — en Bassigny, l'église de Rozières[-sur-Mouzon] avec les dîmes ; — en Saintois, une partie de Vittel, avec l'église et le marché, ainsi que « Solacurt », Frenelle[-la-Petite], Frenelle[-la-Grande] et « Belmont » ; — en Barrois, une partie de la « villa Guarnerii » avec le cinquième de la dîme.
A. Original perdu, autrefois scellé d'un sceau pendant.
B. Copie du xviiie siècle, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 57, fol. 9, d'après les « archives de l'abbaye de St. Jean de Laon ; layette des privilèges, pièce cotée 3 ».
C. Copie du xviiie siècle, par deux mains différentes, Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 212-213, fol. 257, puis fol. 261, d'après A.
D. Copie du xviiie siècle, Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 235, fol. 69, d'après A.
E. Copie du xviie siècle, par F. Falentin, « consiliarius et secretarius regius », Bibliothèque nationale, lat. 12676, fol. 126, d'après A.
F. Copie du xviiie siècle, Bibliothèque nationale, lat. 17066, fol. 96v, sous le titre : « De possessionibus ecclesiae [Sancti Johannis Laudunensis] », sans indication de source.
G. Copie partielle du xviiie siècle, par Dom Bugniâtre, Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 268, fol. 22bis (anc. p. 45), « ex cartul. [Sancti Johannis Laudunensis], p. 44 ».
H. Copie du xviiie siècle (interpolée de clauses empruntées à la charte de Barthélemy de Joux, évêque de Laon), par Dom Bugniâtre, Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 267, fol. 27v, sans indication de source.
a. G. Marlot, Metropolis Remensis historiae liber [secundus], Lille, 1666, p. 301, sans indication de source (éd. partielle ; ann. 1137).
b. Même ouvrage, Reims, 1679, t. II, p. 301, sans indication de source (éd. partielle ; ann. 1137).
c. Ordonnances des rois de France, vol. supplémentaire, p. 243, d'après B.
Fac-similé partiel : Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 57, fol. 12.
Indiqué : Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 236, fol. 222v, avec la référence : « cartul. [Sancti Johannis Laudunensis], p. 44, n° XX ».
Indiqué : Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 263 (Dom Varoqueaux, Essais historiques sur la ville de Laon et du païs Laonnois), fol. 298v.
Indiqué : Bréquigny, Table chronologique, t. III, p. 5 (1137).
Indiqué : Taïée, L'abbaye de Saint-Jean (602-1789) : ses transformations, ses péripéties, sa décadence, dans Bulletin de la Société académique de Laon, t. XXI, 1874-1875, p. 205.
Indiqué : É. Bournazel, Le gouvernement capétien, p. 133 et 134.
Indiqué : M. Bur, La formation du comté de Champagne (v. 950-v. 1150), Nancy, 1977, p. 214.
Indiqué : D. Lohrmann, Kirchengut im nördlichen Frankreich, Bonn, 1983, p. 179, n. 198.
Indiqué : R.-H. Bautier, Anne de Kiev, reine de France, et la politique royale au XIe siècle. Étude critique de la documentation, dans Revue des études slaves, t. LVII, 1985, p. 555, n. 5.
Indiqué : D. Barthélemy, Rénovation d'une seigneurie : les chartes de Crécy-sur-Serre en Laonnois, dans Bibliothèque de l'École des chartes, t. 143, 1985, p. 241, n. 1.
Indiqué : J. Dufour, Un faux de Louis VI relatif à Liancourt (Oise), dans Bibliothèque de l'École des chartes, t. 144, 1986, p. 42, n. 1.
Ce diplôme qui fait allusion à la réforme de Notre-Dame et Saint-Jean de Laon, accomplie en 1128, reprend mot pour mot l'enumeratio bonorum présente dans la charte de Barthélemy de Joux, évêque de Laon, du 13 novembre 1134, confirmant les possessions de cette abbaye dans le ressort de son diocèse, et entièrement celle de la bulle d'Innocent II du 6 juin 1135. On y retrouve en outre presque textuellement la formule relative à la réserve des droits royaux et du douaire d'Adélaïde, présente dans le n° 263.
Nous imprimons ces divers emprunts indistinctement en petit texte.
In nomine sanctę et individue Trinitatis. Ego Ludovicus, Dei gratia Francorum rex. Tam modernis quam posteris notum esse volumus monasterium Beate Marie et Beati Johannis regalis abbatie, quod in civitate Laudunensi situm est, divina, ut credimus, inspiratione, bonorum illustriumque virorum consilio ac nostre serenitatis assensu, in sacre religionis ordine reformatum, ejecta siquidem mulierum spurcitia, quarum vita et civitati pernicies et ipsi monasterio puteus erat interitus, fidelium nostrorum tam episcoporum quam abbatum unanimi electione, abbatem inibi ac religiose vite monachos ad honorem Dei et corone nostre gloriam sanximus institui. Quorum paci ac quieti in posterum providentes, regie majestatis precepto statuimus ut in omnibus, salvo jure regio et consortis nostre Adelaidis regine dotalicio, abbas et monachi quibus idem locus perpetuo deputatus est, quiete ac libere teneant quecumque ex antiquo, donationibus predecessorum nostrorum regum, pontificum, sive quorumlibet fidelium, ad ipsum Beate Marie et Beati Johannis monasterium collata sunt et possessa, quorum nomina placuit annotari : ecclesiam Beati Petri ipsi monasterio Beati Johannis contiguam, utpote de rebus et possessionibus ejusdem monasterii fundatam, cum omnibus appenditiis suis ; villam et potestatem Cryciaci cum ecclesia et cum appenditiis suis, Montiniaco videlicet et majori parte de Cepleio cum piscatione, molendinis, aquis aquarumque discursibus ; duas villas, Parniacum scilicet et Buscum, et decimas ad casas ecclesiarum pertinentes ; villam et potestatem Kalendreium, piscationem cum molendinis ; duos viculos, Gunhardi Insulam et Abailardum cum piscatione ; terras, culturas, prata et molendinum pertinentia ad partem de Givereio ; terras de Frigido Monte et de Sayrcio ; culturas Sancti Cornelii pro censu quinque solidorum et earum decimas ; villam et potestatem Voyannam cum ecclesia et cum appenditiis suis, piscatione et molendinis ; terras et culturas in Erlons et sedes molendinorum in viculo Mayri cum piscatione ; villam et potestatem que dicitur Fontes regii cum appenditiis suis, silvis, molendinis et decimis ad casam ecclesie pertinentibus ; in silva Theorasie, villam Landoceium cum casa ecclesie, molendino et furno ; item villam Busigneium cum molendino et furno et terram viculi que dicitur Kameron ; et in omnibus villis supradictis mansum indominicatum cum banno et justicia, furnis et tabernis ; villam et potestatem Seusium, cum viculo Curtdemenchen et parte de Sublacurt, liberam ab advocatia, cum silvis et appenditiis suis, et decimam casę ecclesię ; terras duorum viculorum Seusielli et Savrecin, mansum indominicatum cum banno et justicia ; villam et potestatem Cruandelen, Trusseium et partem viculi Curlegis, mansum indominicatum, justitiam, bannum, corveias, inventiones, mensuras et furum captiones ; apud Lirvallem, in parte ipsius ville, districtum et justitiam ; in villa Braio, terram quandam pertinentem ad mansos de Trusseio cum justicia et banno ; ecclesiam predicte villę Cruandelen cum duabus capellis de Trusseio et de Curtrecon ; in villa quę appellatur Mons Nantolii, in terra sua mansum indominicatum, justiciam et bannum et, secundum fines terrę ipsius, aquam et piscatoriam (mansionarii vero ipsius terre, cujuscumque sint homines, debent singulis annis tres placitos bannales in supradicta potestate Cruandelen ; similiter et illi de Trusseio, potestatem de Curtrecon et de Mala Valle per omnia sicut Cruandelen, ad quam etiam pertinet terra cujusdam viculi qui dicitur Vacellis, juxta Braium) ; apud Cerniacum, ecclesiam Sancti Remigii cum capellis et appenditiis suis et omnes decimas de universis terris ad procinctum villę pertinentibus ; atrium vero ipsius ecclesie Cerniacensis et quedam pars ipsius villę que dicitur de Fossis et septem culturę indominicatę prefato Cerniaco adjacentes (silva etiam et prata de Mudessa de dote sunt altaris, ab omni exactione seculari libera ; et hęc nomina viculorum, quorum omnes decimę ad predictum altare pertinent : decima de Troun, de Buhigne, de Valmoul, de Mudessa, de Valleham et de Curchion) ; in Cerniaco, dimidiam partem mercati et omnes corveias ; in potestate Mudesse et in viculis ejus, Valleham et Curchyon, et in Roscheio et Troun et in potestate Vendressa, mansum indominicatum, justicias et bannum et decimas culturarum indominicatarum et closi indominicati in Venderessa ; in villa Paxiaco et in villa Molins, terram ab advocatione liberam ; et in ipsa terra, mansum indominicatum, justicias et bannum ; de monasterio Sanctę Benedictę in Aurigniaco, viginti solidos Laudunensis monete singulis annis et viginti quatuor libras cerę decoctę pro villa Kaldrada et Cureio ; canonici Sancti Johannis in suburbio Laudunensi, sex solidos pro quibusdam terris ad villam Buscum pertinentibus ; circa montem Lauduni et circa vallem et montem Sancti Vincentii, vineę quędam sunt prefato monasterio, quarum sunt nomina : vinea Sancti Johannis, Bertreia, Gelbodus, Gervius, Mię, Gentia cum decimatione sua, Emmelins, Ada, vinea Sanctę Margaretę, vineola Sanctę Marię Magdalenę, vinea que dicitur Grulemont cum decima, vinaticum et decima de vinea Sancti Stephani subtus Clericellum, vinea ad Sanctum Justum ; census, vinatica et justicia de Ursumvilleir et census quarumdam domorum ad portam regiam cum justiciis ; et tres mansiunculę ante portam abbatie, quarum exitus sunt in curia regis, ex quibus dimidia pars census et justiciarum ad abbatiam pertinet ; apud Horz, in quadam terra districtum et justiciam. Hec supramemorata in episcopatu sunt Laudunensi. In Remensi vero dyocesi, in villa Teriniaco et in villa Kalon, terram que dicitur Manufirma cum districto et justicia ; item villam Hanapiam in silva Theorasia ; in episcopatu Cathalaunensi, villam et potestatem Meletam et Cheveium, cum appenditiis suis et decimis ad casam ecclesię pertinentibus, et in his mansum indominicatum cum banno et justicia ; in Tullensi episcopatu, in terra Urnensi, villam Mandeles ; item Limerivillam cum ecclesia et decimis, Buneium, Dohudivillam, Regiscurtem, Baldineicurtem et Ulmencyon, dimidium decimę de Hodelencurt ; in Bassineio, ecclesiam de Roseriis cum decimis et appendiciis suis ; in Sanctesio, partem villę quę dicitur Vietellus, cum ecclesia et mercato et viculo qui dicitur Solacurt ; item Fraxinellum et Belmont cum terris, silvis, pratis et aquis ; in terra Barrensi, partem villę Guarnerii et quintam decimę. Hęc igitur omnia quę pręfato Beatę Marię et Beati Johannis monasterio longa jam temporum serie collata sunt et possessa, ut integra in futurum illibataque permaneant, regię majestatis pręcepto statuimus. Quod ne valeat oblivione deleri, scripto commendari precepimus et, ne possit a posteris infirmari, sigilli nostri actoritate et nominis nostri karactere subterfirmavimus.
Actum publice apud Sanctum Germanum in Leya, anno incarnati Verbi millesimo C°XXX°VI°, regni nostri XX°VIIII°, annuente Ludovico, filio nostro, in regem sublimato anno IIIIto, annuente etiam uxore nostra, Adelaide regina. Astantibus in palatio nostro quorum nomina subtitulata sunt et signa. Ꞩ Radulfi, dapiferi nostri, Viromandorum comitis. Ꞩ Guillermi buticularii. Ꞩ Hugonis constabularii. Ꞩ Hugonis camerarii.
Data per manum Stepha-(Monogramma)-ni cancellarii.
(Locus sigilli)