1222, 17 juillet.
Ordonnance de Philippe Auguste concernant les monnaies.
A. Original perdu.
Indiqué : Registre de Lautier concernant l'histoire des monnaies, du milieu du xvie s., Bibliothèque nationale, ms. franç. 5524, fol. 35 v° ; copie du xviie s. du précédent, Bibliothèque nationale, ms. nouv. acq. franç. 7119 (Collection de Brienne, vol. 148), fol. 38 ; publié partiellement par F. de Saulcy, Recueil de documents relatifs à l'histoire des monnaies, t. I, p. 118.
Texte du registre de Lautier :
« Le XVIIe juillet l'an m. ijc xxij, ledit sr Roy voyant les usures grandement pulluller en son royaulme, icelles introduictes par les juifz qui y residoient, ordonna entre autres statuz, pour obvier aux pertes et usures qui pouvoient advenir à cause d'icelle, ce qui s'ensuict :
1) que les usures desditz juifz ne courassent que ung an après le prest faict.
2) que pour livre lesditz juifz ne prinsent proffict que de ij d.t. par mois.
3) que pour debtes que deussent lesditz chrestiens ausditz juifz, ils ne peussent les faire mectre prisonniers pour ce que d'iceulx vient et procede les emprisonnement que journellement se exerce pour debte, lesquelz emprisonnement sont cause des ussures sur usures ou grands interrestz, laquelle chose est une grand vexation et ruyne finalle de la republicque... »