1180, du 1er novembre, aux derniers jours de janvier 1181. — Sens.
Philippe Auguste confirme l'accord conclu entre Guillaume, comte de Chalon, Thibaut, abbé de Cluny, et Jean, prieur de Paray.
A. Original perdu, se trouvait, le 30 avril 1779, lorsque Lambert de Barive en prit la copie que nous désignons par F, au Grand Trésor de l'abbaye de Cluny, armoire intitulée Doyenné de Paray, layette 1, liasse 1, cote 12. C'était «un placard de parchemin, sain et entier, portant 20 pouces de hauteur sur 8 et demi de largeur», dont le sceau avait complètement disparu.
B. Exemplaire présentant les caractères d'un original, mais n'ayant jamais été scellé, sans doute à cause de deux omissions, réparées dans les interlignes par des additions en cursive. Hauteur, 450 mm.; largeur, 230 mm. Bibliothèque nationale, Collection de Bourgogne, vol. 81, n° 10.
C. Copie fragmentaire du xiiie s., Cartulaire D de Cluny, Bibliothèque nationale, nouv. acq. latine 766, fol. 78, n° 297 bis.
D. Copie fragmentaire du xiiie s., Cartulaire de Cluny, Bibliothèque nationale de France, nouv. acq. latine 756, fol. 1, n° 1.
E. Copie de la fin du xiiie s., Cartulaire E de Cluny, Bibliothèque nationale, latin 5458, p. 229.
F. Copie de 1701, Bibliothèque nationale, latin 5459, fol. 293, d'après C.
G. Copie par Lambert de Barive, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 84, fol. 92, d'après A.
a. Pérard, Recueil de pièces pour l'histoire de Bourgogne, p. 243, avec la fausse date de 1170, peut-être d'après A.
b. A. Bruel, Chartes de Cluny, t. V, p. 639, n° 4277, d'après B F.
c. Ul. Chevalier, Cartulaire du prieuré de Paray-le-Monial, p. 122, n° 222, d'après B.
Indiqué : Labbe, Alliance chronologique, t. II, p. 195.
Indiqué : Alexandre Cartellieri, Philipp II August, t. I, Beilagen, p. 75, n° 98.
Texte établi d'après B G.
In nomine sancte et individue Trinitatis. Amen. Philippus Dei gratia Francorum rex. Noverint universi presentes pariter et futuri quod ecclesia Cluniacensis frequenter conquesta fuerat de pressuris vehementibus, exactionibus pessimis quibus comes Cabilonensis Willelmus et pater suus domum de Paredo et pertinentias ejus ac terram ecclesie vehementer afflixerant. Cum itaque, tempore patris sui et suo, ab abbatibus Cluniacensibus et prioribus Paredi super hoc sepe frustra laboratum fuisset, novissime convenerunt apud Lordonum Theobaldus, abbas Cluniacensis, et Johannes, prior Paredi, cum quibusdam monachis Cluniacensibus et comes Cabilonensis cum quibusdam militibus et hominibus suis, et tandem victus ratione simulque peccatorum suorum immensitatem considerans, ob remedium anime sue et antecessorum suorum, guerpivit penitus et quitavit omnes consuetudines et exactiones quas ipse et pater suus in terra ecclesie contra justiciam et equitatem in periculum animarum suarum acceperant. Recognovit igitur et confessus est quod in villa Paredi et pertinentiis ejus et in universa terra ejus non habet talliam vel porcellagium vel besenagium vel messionagium seu annonagium vel carredum, que omnia ipse et ministri ejus plerumque violenter accipiebant. Preterea homines ecclesie quandoque in expeditiones suas ire cogebat et opera sua facere compellebat, videlicet in fossatis suis erigendis et castellis construendis vel destruendis, que omnia penitus guerpivit et remisit ita quod omnia hec ab ipso vel ab heredibus aut ministris suis deinceps nullatenus requirentur. Et, ut breviter comprehendam, in villa Paredi vel terra ecclesie ubicunque sita nullam sibi jurisdictionem vel consuetudinem, exclusa omni concertatione, retinuit preter illa que supposita sunt. Quasdam siquidem consuetudines sibi de jure deberi asserebat, quas monachi negabant, quoniam in cartis predecessorum suorum Hugonis et Theobaldi, comitum Cabilonensium, non continebantur. Asserebat enim sibi a priore Paredi deberi summarium et custodem ejus, cum in exercitum nostrum pergeret, et ciphum corneum cum duabus cocleariis corneis, predictum summarium in reditu suo redditurus nec aliter deinceps alterum recepturus. Porro dum terram suam simpliciter deambulaverit, procurationem semel aut bis in anno in hospicio Paredi sibi deberi asserebat, ita quod in multitudine sociorum domum non gravaret. Refectionem quoque plenariam apud Tolonum semel in anno querebat. Si quando ad clamorem prioris et ecclesie Paredi pro dampnis ecclesie illatis cum armata manu super aliquem vicinorum hostium ipsum pergere oportuerit, de singulis domibus Paredi singulos homines cum armis secum ituros dicebat, ita tamen quod ad domos suas possent ipsa die reverti. Super his quatuor consuetudinibus quas prefatus comes querebat et monachi negabant, ne bonum pacis inter ipsos impediretur ita dictum est quod, si eas habere voluerit, non statim violenter extorquebit, sed appellabit super his abbatem Cluniacensem et priorem Paredi, quod justicia dictaverit inde accepturus. Licebit quoque abbati et priori Paredi memoratum comitem de guerpitione consuetudinum istarum appellare quando voluerint, et ipse eis de jure respondebit, quod ratio dixerit servaturus. Dictum est preterea quod, in carredo prioris quo vinum de vineis suis aut alienis ad usum monachorum de partibus Cabilonensibus adduci solet, non debet comes pedagium accipere. Si vero prior ad hoc vinum comparatum adduxerit ut illud denuo vendat, licebit comiti inde pedagium accipere. Procurationem quoque, quam apud Digunz semel in anno querebat, in manum memorati abbatis Cluniacensis guerpivit et remisit. De hominibus salvamenti ita diffinitum est quod homines ecclesie qui terram comitis non tenent, nullum omnino servitium ipsi vel ministris suis debent per consuetudinem. Homines vero ecclesie qui terram comitis tenent servitium quod de tenemento impositum est sibi persolvent. De cetero quoniam gratiam et amorem Cluniacensis ecclesie sibi plurimum adquirere cupiebat, statuit firmiter et concessit ut nullus de villa Cluniacensi per terram ipsius comitis umquam temporibus pedagium solvat, sed de ipso et de hominibus ejus securus vadat. Has itaque conventiones sigillo comitis Cabilonensis confirmatas et sigillis episcoporum Eduensis et Cabilonensis, ipse comes in presentia nostra et baronum nobis assistentium tenendas promisit et super sancta juravit et ut sigilli nostri auctoritate communiremus rogavit. Que omnia ut perpetuum et inviolabile robur optineant et, ne a posteris quoquo modo valea[n]t retractari, presentem cartam sigilli nostri impressione ac regii nominis karactere inferius annotato corroborari precepimus. Actum Senonis publice, anno ab incarnatione Domini M° C° LXXX°, regni nostri anno secundo, astantibus in palatio nostro quorum nomina supposita sunt et signa. Signum comitis Theobaldi, dapiferi nostri. Signum Guidonis buticularii. Signum Mathei camerarii. Signum Radulfi constabularii.
Data per manum (Monogramme) Hugonis cancellarii.