1181, du 1er novembre, au 27 mars 1182. — Fontainebleau.
Philippe Auguste confirme les coutumes de la commune de Noyon.
A. Original perdu.
B. Copie de 1204, Registre A de Philippe Auguste, fol. 20.
C. Copie abrégée de 1211, Registre C de Philippe Auguste, fol. 40, d'après B.
D. Copie de 1220, Registre E de Philippe Auguste, fol. 80, d'après C.
E. Copie de 1247, Registre F de Philippe Auguste, fol. 57, d'après D.
F. Copie du xiiie s., Archives nationales, J 234, Noyon, n° 1, d'après A.
G. Copie du xive s., Registre B de Philippe Auguste, fol. 19 v°, d'après B.
H. Copie du xive s., Registre D de Philippe Auguste, fol. 47, d'après C.
I. Copie du xive s., Livre rouge de Noyon, Archives municipales de Noyon, AA 1, fol. 1 v°.
J. Traduction française du xive s., ibidem, fol. 19 v°, d'après un vidimus donné par Charles IV en 1327.
K. Copie du xviie s., Archives de l'Oise, G 1333, d'après le même vidimus.
L. Copie par Dom Grenier, Bibliothèque nationale, Collection Moreau, vol. 85, fol. 56, d'après I.
M. Copie par Dom Grenier, Bibliothèque nationale, Collection de Picardie, vol. 110, fol. 182, d'après I.
N. Copie par Afforty, Collectanea Silvanectensia, t. XIII, Bibliothèque municipale de Senlis, ms. 21, p. 794 (anc. p. 873), d'après le vidimus cité en J, qui est exactement du 24 septembre 1327.
a. Baluze, Miscellanea, t. VII, p. 298, d'après D.
b. Ordonnances, t. XI, p. 224, d'après H.
c. Teulet, Layettes du Trésor des Chartes, t. I, p. 130, n° 30, d'après F.
d. A. Lefranc, Histoire de Noyon, p. 194 (texte latin) et p. 197 (traduction française, d'après J).
e. Poissonnier, Le livre rouge de la ville de Noyon, dans les Comptes rendus et Mémoires du comité archéologique et historique de Noyon, année 1893, d'après I.
Texte établi d'après B F I.
In nomine sancte et individue Trinitatis. Amen. Philippus Dei gratia Francorum rex. Noverint universi presentes pariter et futuri quod communionem Noviomensem, quam avus noster instituit et cum consuetudinibus suis confirmavit et postmodum pater noster eam manutenuit, nos patrum nostrorum inherentes vestigiis, eamdem communionem cum consuetudinibus suis concedimus et confirmamus. Consuetudines autem hee sunt.
1. Pro quacumque commonitione quam fecerint, sive pro banno, sive pro fossato vel firmatione ville, neque episcopus neque castellanus habent ibi aliquid justicie vel implacitationis, sed cujuscumque sint ordinis hii qui ad eundem ordinem vel ministerium pertinent, vinum vel tale aliquid ab eis accipient.
2. Omnes qui in civitate domos habent, preter clericos et milites, debent excubias et adjutorium civitatis et consuetudines communionis.
3. Si commonitio facta fuerit et quispiam remanserit, vel quia claudus est, vel infirmus, vel ita pauper ut pro custodienda familia sua, uxore scilicet vel parvulis in infirmitate positis, domi eum oporteat remanere, vel si minutus fuerit, seque nescisse commonitionem jurare voluerit, nulla culpa tenebitur.
4. Quodcumque adjudicaverint jurati, extra civitatem non poterunt protrahi aut invitari.
5. Si judex comprehenderit panifices quia pravum fecerint panem, et illi inde placitare voluerint, si fuerint convicti juxta legem qua vixerint, cum amissione panis emendabunt. Si vero placitare noluerint, panes tantum amittent.
6. Si frumentum vel quelibet annona emitur et non mensuratur, sextariatum inde non dabitur. Mensurari autem debet quod emitur, juxta rectam mensuram civitatis.
7. Si quis vulneraverit vel occiderit quemquam intra communionem, jurati facient vindictam. Forifactura erit episcopi et castellani sicut prius.
8. Si quis vult esse in communione, non recipiatur ab aliquo solo, sed presentibus juratis, et pecunia quam dederit sub eorum testimonio accipiatur, et in communes utilitates civitatis, non in proprias alicujus expendatur.
9. Si quis deprehenderit latronem in domo sua, etiam servientem suum, que sua sunt recipiat, latronem vero judici tradat.
10. Si episcopus implacitaverit aliquem de communione pro aliqua forifactura vel pro banno, non poterit convinci vel appellari per aliquem servientem ejus, nisi alium approbatorem adduxerit, qui si defuerit, sacramento se purgabit.
11. Nullus, absente clamatore, nisi injuria coram scabinis vel juratis fuerit ostensa, respondere habebit.
12. Qui in via sanctorum fuerint, vidue etiam que filios non habent adultos et arma ferentes, et puelle sine advocato, nullas debent consuetudines.
13. Si quis terram vel domum in vadimonio posuerit vel aliquid aliud, et determinato tempore non redemerit, ille qui vadimonium habet, si voluerit illud assignare sibi et ad se trahere, judices et scabinos illuc adducat et, si post infra quindecim dies redemptum non fuerit, perpetuo sibi jure possideat et judicibus octo denarios, scabinis quatuor exsolvat.
14. Si quis terram vel domum vel quamlibet tenuituram, presente adversario suo nec contradicente, per annum et diem tenuerit, postea sine contradictione possidebit.
15. Mercatum quod ad octo denarios non ascenderit theloneum non habebit.
16. De cera quam quocumque sabbato accipiet castellanus, ne jam ultra accipiatur consulimus.
17. Falsas mensuras penitus aboleri judicamus.
Que omnia ut perpetuam stabilitatem obtineant, presentem paginam sigilli nostri auctoritate ac regii nominis karactere inferius annotato precepimus confirmari. Actum apud Fontem Bliaudi, anno incarnati Verbi M° C° octogesimo primo, regni nostri anno tercio, astantibus in palatio nostro quorum nomina supposita sunt et signa. Signum comitis Theobaldi, dapiferi nostri. Signum Guidonis buticularii. Signum Mathei camerarii. Signum Radulphi constabularii.
Data per manum (Monogramme) Hugonis cancellarii.